مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

945
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,011
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی موانع درس پژوهی در دوره ی ابتدایی از منظر کارگزاران آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 115

چکیده

 هدف پژوهش, کنکاش و تحلیل تجارب کارگزاران آموزشی درباره ی موانع مرتبط با فرایند درس پژوهی در دوره ی ابتدایی و ارائه تمهیدات بود. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش را کارگزاران آموزشی تشکیل دادند که از طریق روش نمونه گیری معیار محور, 20 نفر ازجمله سیاست گذاران آموزشی, رؤسای تکنولوژی آموزشی استان ها, راهبران آموزشی و متخصصین حوزه ی برنامه درسی تا رسیدن به اشباع داده ها, از طریق مصاحبه ی نیمه ساختارمند شرکت داده شدند. برای تحلیل داده ها از روش مقوله بندی با استفاده از نرم افزار مکس کیو دا (نسخه ی 2018) استفاده شد. اعتبارپذیری کدگذاری های انجام شده به وسیله ی بررسی توسط اعضا, همسوسازی منابع داده ها و خود بازبینی پژوهشگر صورت گرفت و تکرارپذیری آن با استفاده از دو شاخص ثبات و تکرار داده ها انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد موانع درس پژوهی در چهار مقوله موانع فرهنگی, سازمانی, ساختاری و حرفه ای بودند که تهدیدی برای مشارکت معلمان در فرایند درس پژوهی محسوب می شوند. همچنین برای رفع هر یک از این موانع, تمهیداتی باید اندیشید. بر اساس نتایج پژوهش, توصیه می شود که سیاست گذاران برای ارتقاء و توسعه ی درس پژوهی به عنوان یک فعالیت مشارکتی معلمان مستقر در مدرسه, برنامه های استراتژیک تهیه کنند. همچنین تمامی ذینفعان آموزش وپرورش باید در شکل گیری و نگهداری ساختارهای سازمانی که از مشارکت مؤثر معلمان در فرایند درس پژوهی حمایت می کند, مشارکت نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی حاجی، ام البنین، کیان، مرجان، عسگری، مجیدعلی، هاشمی، سهیلا، و ساکی، رضا. (1399). شناسایی موانع درس پژوهی در دوره ی ابتدایی از منظر کارگزاران آموزشی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 17(39 (پیاپی 66) )، 95-115. SID. https://sid.ir/paper/375639/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی حاجی ام البنین، کیان مرجان، عسگری مجیدعلی، هاشمی سهیلا، ساکی رضا. شناسایی موانع درس پژوهی در دوره ی ابتدایی از منظر کارگزاران آموزشی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1399؛17(39 (پیاپی 66) ):95-115. Available from: https://sid.ir/paper/375639/fa

    IEEE: کپی

    ام البنین احمدی حاجی، مرجان کیان، مجیدعلی عسگری، سهیلا هاشمی، و رضا ساکی، “شناسایی موانع درس پژوهی در دوره ی ابتدایی از منظر کارگزاران آموزشی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 17، no. 39 (پیاپی 66) ، pp. 95–115، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375639/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button