مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تمایزی بر تنوع و تأثیر تحقیقات میان رشته ای در سطوح بین رشته ای، چندرشته ای، درون رشته ای و رشته های متقاطع با نگاهی بر همکاری های بین بخشی و درون بخشی در حوزه های علوم پایه

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف تمیز تنوع و سنجش تأثیر تحقیقات میان رشته ای در سطوح مختلف و همین طور تحلیل همکاری های بین بخشی و درون بخشی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع تحقیقات بنیادی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل داده ها از نوع توصیفی با رویکرد تحلیل انتشارات و استنادات است. جامعه پژوهش مقالات سه حوزه علوم پایه در پایگاه اسکوپوس و همین طور نویسندگان این مقالات بوده است. نمونه گیری, خوشه ای و هدفمند و کلیه مقالات این سه حوزه در سال 2012 و همین طور دیدگاه های نویسندگان مقالات مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها: طبق یافته ها, رشته فیزیک در سطح چندرشته ای و بین رشته ای و رشته شیمی در سطح درون رشته ای و رشته های متقاطع وضعیت مطلوب تری دارند. از نظر استناد, تفاوت معنی داری بین تحقیقات میان رشته ای در سطوح مختلف وجود ندارد. در مقالات گروه شیمی, بیشترین درصد همکاری های درون بخشی و در مقالات فیزیک, بیشترین درصد همکاری های بین بخشی دیده می شود. نتیجه گیری: هرچند هر سه حوزه علوم پایه گرایش به تحقیقات میان رشته ای دارند, الگوی تحقیقات میان رشته ای و میزان آن در سه حوزه علوم پایه کاملاً متفاوت است که به طور قطع از ماهیت رشته ها نشئت می گیرد. گرایش قوی به تحقیقات میان رشته ای, خصوصاً در تحقیقات خاص, بیانگر نیاز دانشگاه به ایجاد فیلدهای میان رشته ای است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، سعیده، و جعفری، ناهید. (1398). تمایزی بر تنوع و تأثیر تحقیقات میان رشته ای در سطوح بین رشته ای, چندرشته ای, درون رشته ای و رشته های متقاطع با نگاهی بر همکاری های بین بخشی و درون بخشی در حوزه های علوم پایه. پژوهش نامه علم سنجی، 5(2 (پیاپی 10) )، 23-44. SID. https://sid.ir/paper/376416/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی سعیده، جعفری ناهید. تمایزی بر تنوع و تأثیر تحقیقات میان رشته ای در سطوح بین رشته ای, چندرشته ای, درون رشته ای و رشته های متقاطع با نگاهی بر همکاری های بین بخشی و درون بخشی در حوزه های علوم پایه. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1398؛5(2 (پیاپی 10) ):23-44. Available from: https://sid.ir/paper/376416/fa

    IEEE: کپی

    سعیده ابراهیمی، و ناهید جعفری، “تمایزی بر تنوع و تأثیر تحقیقات میان رشته ای در سطوح بین رشته ای, چندرشته ای, درون رشته ای و رشته های متقاطع با نگاهی بر همکاری های بین بخشی و درون بخشی در حوزه های علوم پایه،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 10) ، pp. 23–44، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button