Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    141-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    325
  • دانلود: 

    141
چکیده: 

هدف: یکی از ابزارهای مهم و اساسی در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی نظام آموزشی عالی کشور، منابع دانشگاهی است. پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوایی و استنادی منابع پیشنهادی گرایش علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی انجام شده است. روش شناسی: روش پژوهش تحلیل محتوا و ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی است. جهت بازیابی رده های مختلف کتاب های فارسی و انگلیسی به ترتیب به آدرس کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (www. nlai. ir) و آدرس کتابخانه کنگره آمریکا (https: //loc. gov) مراجعه شد. همچنین، برای تعیین نیم عمر منابع مورد استناد، از فرمول T= Y+y استفاده شد. تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم افزار آماری اکسل انجام شد. یافته ها: برای سرفصل های کارشناسی ارشد به طور کلی 126 منبع فارسی و 89 منبع انگلیسی معرفی شده است. بر اساس نظام رده بندی کنگره، 36. 05 درصد از رده علوم (Q) و 27 درصد از رده Z (کتابشناسی، کتابداری، کتاب، کتابت، صنعت و تجارت کتاب) معرفی شده اند. رده های T (فنّاوری)، L (آموزش و پرورش) و سایر رده ها نیز به میزان نسبتاً کمتری مورد توجه بوده است. نیم عمر مقالات 11 سال و 6 ماه و کتاب ها 8 سال و 6 ماه محاسبه شد. دکتر عصاره در رتبه نخست مؤلفان پرکار به ویژه در تألیف مقالات قرار دارد (19. 67) و سهم دکتر نوروزی چاکلی و دکتر مهراد نیز در تألیف کتاب، نسبت به بقیه چشمگیرتر است. نتیجه گیری: با توجه به کمبود واحدهای عملی و منابع ترجمه شده با محتوای روزآمد، بازنگری برنامه درسی ضروری به نظر می رسد. همچنین تألیف منابع حوزه علم سنجی با رویکرد بومی می تواند در راستای اثرگذاری پژوهش بر سیاست های علمی آموزشی کشور مؤثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 325

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 141 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    199-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    380
  • دانلود: 

    224
چکیده: 

هدف: این مقاله در مورد تأثیر مدل های چاپی جایگزین در مقالات است که ارزیابی خروجی آن را آسان تر می کند؛ که از دیدگاه علم سنجی، آلتمتریکس (دگرسنجی) نامیده می شود. در مطالعه حاضر تحلیل ویژگی صد مقاله برتر در سال 2017 در جهان است که توسط شرکت آلتمتریکس معرفی شدند. روش شناسی: با رویکرد کمّی و شاخص های علم سنجی انجام شده است و با بهره گیری از روش های آمار توصیفی، خصوصیات مقالات را از نظر موضوع، مجرای انتشار، سال انتشار، کشور تولیدکننده و وضعیت خوانندگان در بسترهای مختلف وب اجتماعی بررسی و نیز مقایسه نمره آلتمتریکس و وضعیت استنادی آنها مطالعه شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند بیش از نیمی (53 درصد) از مقالات مورد توجه، در گروه پزشکی و سلامت قرار گرفتند. سپس بیشترین میزان مقاله در زیست شناسی با 20 مقاله و علوم زمین و محیط زیست با 9 مقاله، جامعه شناسی با 8 مقاله، 2 مقاله در موضوع تحقیق و توسعه و فیزیک و یک مقاله هم در علوم اطلاعات و رایانه منتشر شده بود. بیشترین تعداد مقالات (16 مقاله) در مجله ی نیچر به چاپ رسیدند. سپس مجله لنست با 12 مقاله، بریتیش مدیکال 6 مقاله، مجله ی ساینس و جاما 5 مقاله و آنالزآو اینترنال مدسین و کارنت بایولوژی هرکدام 4 مقاله را منتشر کردند. همچنین چاپ مقالات در تمامی ماه ها یکسان نبوده است. سه کشور آمریکا (46 درصد)، انگلستان (53 درصد) و کانادا (1 درصد) تولیدکنندگان مقالات آلتمتریکس برتر سال 2017 بوده اند. پژوهش ها در رشته ی تحقیق و توسعه با 90 درصد و جامعه شناسی با 80 درصد بیشتر از سایرین توئیت شدند. مقالاتِ علوم اطلاعات و رایانه بیش از دیگر حوزه ها (52/41 درصد) در مندلی خوانده شدند. نتیجه گیری: پژوهشگران حوزه های علمی گوناگون از ابزارهای متنوعی برای ارائه برون دادها و دستاوردهای پژوهشی خود استفاده کرده و به طرق مختلف پیام علمی خود را به زبان ساده به اطلاع عموم می رسانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 380

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    540
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائه تصویری جامع از معیارها و شاخص های نظام های رتبه بندی ملّی دانشگاهی کشورهای جهان است. روش شناسی: این پژوهش از نظر نحوه ی گردآوری داده ها، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. همچنین از نوع مطالعات علم سنجی است که بر اساس رویکرد کمّی و با روش کتابخانه ای انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، سیستم های رتبه بندی ملّی دانشگاهی 27 کشور جهان می باشند. روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور بوده است. در این پژوهش درمجموع 17 معیار و 1774 شاخص استخراج شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار اکسل تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند که معیارهای آموزش، دانشجویان، عوامل مالی، فارغ التحصیلان، پژوهش و اعضای هیئت علمی در بیش از نیمی از رتبه بندی های مورد مطالعه حضور داشته اند و شاخص های نرخ دانشجویان بین المللی، کیفیت پردیس دانشگاهی جهت زندگی دانشجویان، نمرات کسب شده داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه در آزمون ورود به دانشگاه، یارانه ها، کمک هزینه ها، گرنت ها و بورس های تحصیلی اعطاشده به دانشجویان، و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو، پنج شاخص برتر بوده اند. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که در رتبه بندی های ملّی دانشگاهی، از میان کارکردهای اصلی دانشگاه ها، دو کارکرد آموزش و پژوهش بیشتر مورد توجّه بوده اند که البته خارج از انتظار نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 540

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    23-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    675
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف تمیز تنوع و سنجش تأثیر تحقیقات میان رشته ای در سطوح مختلف و همین طور تحلیل همکاری های بین بخشی و درون بخشی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع تحقیقات بنیادی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل داده ها از نوع توصیفی با رویکرد تحلیل انتشارات و استنادات است. جامعه پژوهش مقالات سه حوزه علوم پایه در پایگاه اسکوپوس و همین طور نویسندگان این مقالات بوده است. نمونه گیری، خوشه ای و هدفمند و کلیه مقالات این سه حوزه در سال 2012 و همین طور دیدگاه های نویسندگان مقالات مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها: طبق یافته ها، رشته فیزیک در سطح چندرشته ای و بین رشته ای و رشته شیمی در سطح درون رشته ای و رشته های متقاطع وضعیت مطلوب تری دارند. از نظر استناد، تفاوت معنی داری بین تحقیقات میان رشته ای در سطوح مختلف وجود ندارد. در مقالات گروه شیمی، بیشترین درصد همکاری های درون بخشی و در مقالات فیزیک، بیشترین درصد همکاری های بین بخشی دیده می شود. نتیجه گیری: هرچند هر سه حوزه علوم پایه گرایش به تحقیقات میان رشته ای دارند، الگوی تحقیقات میان رشته ای و میزان آن در سه حوزه علوم پایه کاملاً متفاوت است که به طور قطع از ماهیت رشته ها نشئت می گیرد. گرایش قوی به تحقیقات میان رشته ای، خصوصاً در تحقیقات خاص، بیانگر نیاز دانشگاه به ایجاد فیلدهای میان رشته ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    45-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    392
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی موضوعات پرکاربرد تولیدات علمی حوزه ارتباطات علمی نمایهشده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس طی سال های 2000-2017 می باشد. روش شناسی: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای کمی و با استفاده از تحلیل هم رخدادی واژگانی بهره گرفته شده است. جهت ترسیم نقشه های مورد نیاز از نرم افزار تحلیل شبکه UCInet و Bibexcel استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 3108 مقاله نمایهشده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس، در حوزه ارتباطات علمی می باشد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که Thelwall M درمجموع از نظر بهره وری و کارایی و همچنین شاخص های خانواده اچ، در میان پژوهشگران این حوزه بیشترین امتیاز را کسب کرده و می توان گفت تأثیرگذارترین پژوهشگر حوزه ی ارتباطات علمی است. یافته ها همچنین نشان دادند که از نظر هم رخدادی واژگان دو کلیدواژه دسترسی آزاد و ارتباطات علمی بیشترین فراوانی را در حوزه ی ارتباطات علمی داشته اند. یافته های مربوط به خوشه بندی سلسلهمراتبی به روش «وارد» نیز منجر به شکل گیری پنج خوشه در این حوزه گردید که از مهم ترین خوشه ها می توان به «علم و ارتباطات»، «دسترس پذیری علم» و «سنجش علمی» اشاره نمود. نتیجه گیری: نتایج نمودار راهبردی نشان داد که خوشه «دسترس پذیری علم» جز خوشه های بالغ و مرکزی به حساب می آید و نقش محوری و اساسی در حوزه ی ارتباطات علمی دارد، همچنین خوشه «سنجش علمی» جزء خوشه های مرکزی ولی توسعه نیافته این حوزه می باشد. درنهایت موضوعات در حال ظهور مثل «تحویل مدرک» و «دسترسی آزاد به انتشارات» که به بحث دسترس پذیربودن علم در شکل های مختلف می پردازند مورد کنکاش پژوهشگران این حوزه قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    63-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    427
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

هدف: مطالعات کوهورت یکی از روش های مهم پژوهش در حوزه علوم پزشکی به شمار می آیند که معمولاً هزینه بر و زمان بر هستند. برای توجیه سرمایه گذاری های انجام شده روی مطالعات کوهورت، اثرات و دستاوردهای این پژوهش ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی سنجش اثر مطالعات کوهورت ایران از بُعد تولید و توسعه دانش است. روش شناسی: مطالعه حاضر یک مطالعه کمی است که با رویکرد علم سنجی انجام شده است. 1374 تولید علمی حاصل از مطالعات کوهورت ایران که تا تاریخ 30 نوامبر 2017 در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. برای آمار توصیفی از نرم افزار اکسل و ترسیم نقشه های همکاری، از نرم افزارهای بیب اکسل، نت دراو و یو سی آی نت استفاده شد. یافته ها: درمجموع 1374 مدرک بازیابی شده در 108 گروه موضوعی مختلف نمایه شده اند. گروه موضوعی پزشکی داخلی و عمومی با 243 مقاله در رتبه اول قرار داشت. 1374 مدرک بازیابی شده درمجموع 12953 استناد دریافت کرده بودند که 36. 69 درصد از مقالات دارای استناد و نیم درصد از آنها معادل 7 مدرک جزء مقالات پراستناد بودند. 9685 نویسنده در نگارش مقالات نقش داشتند که هر مدرک به طور میانگین توسط 7 نویسنده نگاشته شده است. 506 مجله از مجموع 624 مجله منتشرکننده این مقالات دارای ضریب تأثیر بوده اند. 9. 17 درصد مقالات در نشریات چارک اول منتشر شده اند. 110 کشور و 1389 سازمان ملی و بین المللی در نگارش مقالات کوهورت ایران نقش داشته اند که در میان کشورها، آمریکا، انگلستان و فرانسه، در بین سازمان های داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی اصفهان و در بین سازمان های بین المللی، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، مؤسسه کارولینسکا و مؤسسه ملی سرطان به ترتیب در رده های اول تا سوم قرار دارند. نتیجه گیری: با توجه به روند رو به رشد مطالعات کوهورت، مدیران دانشگا ه ها و سرمایه گذاران پژوهشی باید به سنجش اثر این مطالعات توجه نمایند و درخصوص تمرکز بر همکاری های داخلی و خارجی اقدام نمایند. محققان نیز توجه بیشتری به انتشار و اشاعه نتایج پژوهش ها در مجلات باکیفیت و دارای مخاطب در سطح بین المللی نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صفری سعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    89-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    581
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

هدف: تجاری سازی علم و فناوری، از مهم ترین مصادیق نوآوری در علم و فناوری است که می تواند به این سؤال مهم پاسخ دهد که چه افراد، سازمان ها و کشورهایی توانسته اند ایده و دانش را به محصول و ثروت تبدیل کنند و در این مسیر چه عواملی مؤثر بوده است. این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی، محرک ها و موانع تجاری شدن آنها اجرا و در شش مرحله برای دستیابی به اهداف و پاسخ گویی به سؤالات تحقیق صورت پذیرفت. روش شناسی: در این مطالعه که از نوع تحلیلی علم سنجی و از نظر هدف کاربردی است به منظور جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای در مرحله اول و پرسشنامه در پنج مرحله بعدی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را دو گروه متخصصان حوزه تجاری سازی و اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد که حداقل دارای یک طرح پژوهشی بوده اند تشکیل داده اند. اطلاعات مربوط به عوامل مؤثر بر تجاری سازی از منابع کتابخانه ای و سایر داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. به منظور تحلیل داده های پژوهش از روش آماری آزمون میانگین و روش های تصمیم گیری چند شاخصه دیمتل و فرایند تحلیل شبکه ای استفاده شده است. یافته ها: پس از مطالعه منابع علمی مربوط به حوزه تجاری سازی رویکرد تحلیل بازار به عنوان رویکرد مناسب ارزیابی پتانسیل تجاری طرح های پژوهشی انتخاب و به کمک این رویکرد بیش از 214 طرح پژوهشی اجراشده در دانشگاه از نظر پتانسیل تجاری سازی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که حدود 70 درصد طرح های پژوهشی دارای پتانسیل تجاری سازی بوده و 30 درصد آنها فاقد چنین پتانسیلی هستند. در ادامه با بررسی مطالعات و تحقیقات داخلی و خارجی درخصوص تجاری سازی، نزدیک به 120 مؤلفه اصلی و فرعی مؤثر بر تجاری سازی استخراج و مورد پالایش قرار گرفت که نهایتاً تعداد 51 مؤلفه در قالب 13 عنوان عامل اصلی نام گذاری و در سه بعد فردی، سازمانی و نهادی دسته بندی شدند. نتیجه گیری: نتایج نظرسنجی خبرگان نشان دادند که عوامل شناسایی شده برای تجاری سازی مناسب و قابل قبول هستند. نتایج مربوط به بررسی روابط بین عوامل اصلی و ابعاد سه گانه که با اجرای تکنیک دیمتل انجام شد نشان داد که اثرگذارترین شاخص ها درخصوص عوامل مؤثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی به ترتیب شامل نگرش مدیریتی، برنامه ریزی و سیاست گذاری، تسهیل و پشتیبانی، زمینه سازی فرهنگی، عامل سیستمی، حمایت سازمانی، ساختار سازمانی و تأمین و تجهیز می باشند و عوامل دیگر شامل دانش و آگاهی، توانمندی و مهارت، خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و اعتماد در گروه شاخص های معلول قرار می گیرند. اولویت بندی عوامل مؤثر بر تجاری سازی با روش فرایند تحلیل شبکه ای انجام و مشخص کرد که عامل برنامه ریزی و سیاست گذاری بالاترین اولویت را به خود اختصاص می دهد و پس از آن عامل حمایت سازمانی، طرز نگرش مدیریت، زمینه سازی فرهنگی، تسهیل و پشتیبانی، سیستم های سازمانی و سایر عوامل قرار دارند. بررسی وضعیت هر یک از عوامل مؤثر بر تجاری سازی از دیدگاه صاحبان طرح های پژوهشی نشان داد که فقدان آنها به عنوان مانعی برای تجاری سازی و وجود هر یک می تواند محرکی برای موفقیت محققان در تجاری سازی نتایج طرح های پژوهشی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 581

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    125-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    458
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط میان متغیرهای سطح رشد اخلاقی و خودکنترلی با الگوهای خوداستنادی" و "نرخ کل استنادات" در مقالات نویسندگان برتر دانشگاه های علوم پزشکی ایران در سال 2017 است. روش شناسی: پژوهش حاضر مطالعات کاربردی علم سنجی و از نوع همبستگی (ارائه مدل) است. جامعه مورد بررسی این پژوهش، شامل کلیه نویسندگانی است که در سال 2017 در پایگاه علم سنجی اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران دارای شاخص اچ 10 و بالاتر بودند. نمونه گیری پژوهش به روش تصادفی نظام مند انجام شد. حجم نمونه در این مرحله طبق فرمول n=104+m، 120 نفر تعیین گردید. در قسمت تحلیل استنادی دو مقاله از هر نویسنده مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده طی بخش های اول و دوم مطالعه، با استفاده از نسخه 16 نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های پژوهش با روش رگرسیون بر مبنای روش هم زمان ( enter ) تحلیل شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهند که ضرایب همبستگی متغیر سطح رشد اخلاقی با الگوی خوداستنادی دارای رابطه معنی دار است، اما متغیر خودکنترلی با الگوی نرخ کل استنادات رابطه معنا داری ندارد. همچنین بین الگوی خوداستنادی و الگوی نرخ کل استنادات رابطه معنا دار وجود دارد. در مدل رگرسیون به روش هم زمان، از میان متغیرهای سطح رشد اخلاقی و خودکنترلی تنها عامل سطح رشد اخلاقی (001/. <, p803/3-= ) از قدرت پیش بینی معنادار برخوردار بود، اما متغیر خودکنترلی نمی تواند به عنوان عامل پیش بین الگوی خوداستنادی نویسندگان در نظر گرفته شود. مدل رگرسیون بین متغیرهای سطح رشد اخلاقی و خودکنترلی به عنوان متغیرهای پیش بین و متغیر "نرخ کل استنادات" به عنوان متغیر ملاک، بر مبنای روش هم زمان معنادار نیست. به بیان دیگر هیچ کدام از دو متغیر سطح رشد اخلاقی و خودکنترلی نمی توانند عاملی پیش بین برای الگوی رفتاری نرخ کل استنادات مقالات نویسندگان باشند. نتیجه گیری: قدرت تبیین 17 درصدی تغییرات الگوی خوداستنادی نویسنده با عامل سطح رشد اخلاقی مبین آن است که هنجارهای اجتماعی عامل ایجاد فشارهایی واقعی یا خیالی بر نویسندگان است که درنهایت موجب خوداستنادی بیشتر نویسنده می شود. وجود رابطه بین عامل "سطح رشد اخلاقی" و الگوی "خوداستنادی" نویسندگان و همچنین قدرت پیش بینی این الگوی رفتاری از طریق عامل فوق، به نوعی تأییدی بر نظریه "ساختار اجتماعی کرونین" در رفتار استنادی است. به بیان دیگر بخشی از رفتار خوداستنادی نویسندگان تحت تأثیر فشارهای اجتماعی و وابسته به سطح رشد اخلاقی نویسندگان است و بستر و زمینه ای که فرایند استناددهی در آن اتفاق افتاده در این فرایند مؤثر است. این نتایج همچنین به گونه ای آشکار نظریه هنجاری رفتار استنادی را که مدعی است استناد صرفاً بیانگر تأثیرات شناختی یا منطقی یک کار علمی است نقض می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 458

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

PANAHI S. | PARVIN S. | MOHAMMADI M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (10)
  • صفحات: 

    141-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    121
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Purpose: Quality of academic resources is now fully considered as an important part of the country's higher education system. The present study was conducted to analyze the content of the proposed syllabuses of Scientometrics at the Master's degree. Methodology: The current research was done using content analysis. Data was gathered through a check-list., o retrieve various categories of Persian and English books, websites of the National Library and Archives of Iran and the Library of Congress were referred to respectively. Moreover, to measure the cited half-life determination, formula T = Y + y was used. Data analysis was done using Excel Software. Findings: This syllabus includes 126 and 89 Persian and English sources, respectively. %36. 5 of them selected from Q category, and %27 belonged to the Z (bibliography, bibliography, books, industry, and book trade). Category of T (technology), L (education), and others have also been considered relatively less. The half-life of the articles and book were 11 years and 6 months, and 8 years and 6 months respectively. Dr. Osareh is ranked first among the most prolific authors (19. 67), especially in writing articles. Among the authors of the books, the share of Dr. Noroozi Chakoli and Dr. Mehrad are also more significant than the others. Conclustion: Due to the lack of introduction of resources with novel content, as well as the lack of practical syllabuses and translated sources, reviewing the curriculum seemed necessary. Besides, the compilation of sources in the native approach can be effective in influencing research on educational policies of the country.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    159-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    400
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی بهره وری پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسه های پژوهشی دولتی کشور در زمینه سیستم های خبره انجام گرفته است. روش شناسی: این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی علم سنجی است که برای انجام آن از روش های اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. جامعه ی این پژوهش شامل تمامی دانشگاه ها و مؤسسه های پژوهشی دولتی ایران در حوزه سیستم های خبره است که طی دوره ی بیست ساله ی 1996 تا 2016 در پایگاه وب آو ساینس دارای مقاله بوده اند. تعداد مقاله های مورد مطالعه 1270 عنوان و مربوط به 97 نفر پژوهشگر از دانشگاه و مؤسسه ی پژوهشی دولتی کشور است که درنهایت 20 دانشگاه و مؤسسه ای که امتیازهای بالاتر از میانگین را کسب کرده بودند معرفی شدند. برای تعیین وزن و اهمیت هر یک از شاخص های مورد نظر، از نظرات تعداد 30 نفر از پژوهشگران علم سنجی و متخصصان موضوعی به عنوان بخشی دیگر از جامعه ی پژوهش استفاده به عمل آمد و نظرات آنها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. یافته ها: نشان داد که دانشگاه های تهران، امیرکبیر، علوم پزشکی تهران به لحاظ بهره وری پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسه های پژوهشی دولتی ایران در حوزه سیستم های خبره، به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند. همچنین، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در میان انواع برون دادهای علمی و فناوری، شاخص های مربوط به اختراعات ثبت شده برای پژوهشگران حوزه ی سیستم های خبره از وزن و اهمیت زیادتری برخوردار است. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که با توجه به دو بعد کمیّت و کیفیت و بدون درنظرگرفتن جمعیت پژوهشگران، دانشگاه تهران در حوزه های وابسته به سیستم های خبره دارای بیشترین بهره وری پژوهشی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 400

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    177-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    555
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هم نویسندگی بر کیفیت پژوهش در مقالات رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در بازه زمانی 1388 تا 1394 می باشد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه ی اجرا پیمایشی است. برای گردآوری داده ها از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش 640 عنوان مقاله بوده که از سال 1388 تا 1394 در مجلات رشته علم اطلاعات و دانش شناسی منتشر شده اند. مجلات تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، فصلنامه مدیریت و پردازش اطلاعات، مطالعات کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی انتخاب شدند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده از بین مقالات مورد نظر، 150 عنوان مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد و کیفیت هریک مورد بررسی قرار گرفت و داده های مربوط به کیفیت عنوان، چکیده، مقدمه، پیشینه، یافته ها و نتیجه گیری به واسطه آمار توصیفی، استنباطی (همبستگی پیرسون) و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که بیشترین سهم هم نویسندگی در مقالات منتشرشده طی سال های 1388 تا 1394 در مجلات مورد نظر، از نوع دو نویسندگی با 39 درصد، بیشترین منابع به کاررفته در این مقالات از نوع فارسی با 1/50 درصد بود. همچنین، میزان همبستگی بین هم نویسندگی از نوع دو الی سه نویسندگی و چهار الی پنج نویسندگی و کیفیت بخش های مقاله تنها در بخش پیشینه ها با 20/0 درصد و نتیجه گیری با 18/0 بود که این میزان همبستگی ضعیف تلقی می شود. در بخش های عنوان، چکیده، مقدمه و یافته ها همبستگی مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان دادند که کیفیت کلی بخش های مختلف مقالات مطلوب نیست و تعداد نویسندگان به عنوان یک مؤلفه در کیفیت مقاله و روند پژوهش تأثیری ندارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 555

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MORADI SH. | Alipour o.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1 (10)
  • صفحات: 

    199-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Purpose: This paper aims to examine the effects of alternative publishing models such as open access practices which make scholarly output assessment easier from a Scientometrics point of view, precisely called Altmetrics. Methodology: Using bibliometrics and scientometrics, the characteristics of Altmetrics articles were studied regarding subject, the channel of publication, year of publishing, country, and readership in various social media were investigated. The comparison of the Altmetrics score and their citation status were also examined in the current study. Findings: The study showed that more than half of the articles (53 articles) were in medical and health sciences. Other articles included were from fields of biology (20), Geology and Environmental Sciences (9), Social sciences (8), Research and development and Physics (2), and one in Information and Computer Science. Most articles (16) were published in Nature. Lancet published 12, the British Medical Journal 6, the Science and JAMA Magazine 5 articles respectively. The publication rates of articles were not the same in all months. The United States (46%), the United Kingdom (53%), and Canada (1%) published most of the top articles, respectively. Conclustion: Researchers in a variety of fields use a variety of tools to provide their research outcomes and deliver their scientific message in plain language to the public in various ways.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 10)
  • صفحات: 

    221-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

هدف: کتاب ها از جمله تولیدات مهم دانشگاهی هستند که نقش مهمی در اشاعه یافته های علمی و ارتقای دانش عمومی دارند. هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه میان رتبه آموزشی کتاب های درسی دانشگاه های برتر جهان با شاخص های استناد، پیج رنک و هیتس (اعتبار و میانجی) است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به جهت روش تحلیل داده ها توصیفی همبستگی است؛ همچنین، از حیث روش پژوهش، از نوع تحلیل استنادی است. جامعه آماری شامل 1869 کتاب از مجموعه کتاب های دانشگاهی نمایه شده در اسکوپوس بود که در سرفصل درسی دانشگاه های برتر جهان وجود داشت. رتبه آموزشی کتاب های درسی از پروژه باز سرفصل درسی استخراج گردید و در سه سطح کلی، رده های اصلی و زیررده های موضوعی کنگره به دست آمد. میزان استناد به هر کتاب درسی از پایگاه اسکوپوس استخراج شد. همچنین رتبه پیج و هیتس (اعتبار و میانجی) با استفاده از نرم افزار سای2تول و با تحلیل ارتباطات استنادی میان کتاب ها محاسبه شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند بین رتبه آموزشی کتاب ها در هر سه سطح با سنجه استناد رابطه معنادار ضعیفی وجود داشت؛ همچنین، بین هر سه سطح رتبه آموزشی کتاب ها با رتبه پیج ارتباط معنادار متوسطی وجود داشت. از دو رتبه مرتبط با هیتس، رتبه اعتبار با هر سه سطح رتبه آموزشی کتاب ها ارتباط معنادار ضعیفی داشت؛ اما رتبه میانجی فقط در سطح زیررده های کنگره با رتبه آموزشی کتاب ها رابطه معنادار ضعیفی داشت؛ علاوه براین، میان رتبه آموزشی کتاب ها و رتبه پیج و اعتبار در رده های موضوعی علوم اجتماعی، فلسفه، روانشناسی و دین، علوم سیاسی، حقوق و تاریخ جهان همبستگی متوسط و معنادار بود. نتیجه گیری: می توان از رتبه پیج و اعتبار که مستخرج از شبکه استنادی میان کتاب ها هستند برای تعیین ارزش یا اثرگذاری آموزشی کتاب ها استفاده کرد؛ بنابراین، پیشنهاد می شود که نظام های استنادی بین المللی رتبه پیج و اعتبار را برای کتاب ها ارائه کنند و یا حداقل امکان محاسبه آنها را برای کاربرانشان فراهم کنند. این پژوهش اولین پژوهشی است که رابطه بین رتبه آموزشی کتاب ها با شاخص های استناد، پیجرنک و هیتس را مورد بررسی قرار داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button