Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

714
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

663
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روان سنجی پرسشنامه سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 423 | صفحه پایان 433

چکیده

 مقدمه: از آنجا که امروزه شایستگی فرهنگی از مباحث مهم در حوزه سلامت است, استفاده از یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش این شاخص به نظر ضروری می رسد. این مطالعه با هدف بررسی روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی کشور انجام شد. مواد و روش کار: پس از طراحی یک پرسشنامه در یک مطالعه کیفی بررسی روایی محتوایی و صوری گویه های آن از نظرات 15 نفر از متخصصان آشنا با آموزش بالینی و مباحث شایستگی فرهنگی استفاده شد. بررسی روایی ساختاری پرسشنامه با بهره گیری از اطلاعات حاصل 542 دانش آموخته علوم پزشکی مشغول به فعالیت در مراکز درمانی شهر تهران با روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با بررسی همسانی درونی ارزیابی شد. داده ها با نرم افزارهای SPSS نسخه 24 مورد تحلیل قرارگرفتند. یافته ها: از 103 گویه مستخرج از مطالعه کیفی که در اختیار 15 نفر متخصص قرار گرفته بودند در بررسی روایی محتوایی 64 گویه در پرسشنامه باقی ماندند (میانگین نسبت 66/0 و میانگین شاخص روایی61/0). برای ارزیابی روایی سازه اکتشافی پرسشنامه در تحلیل عاملی اکتشافی وارد شد. با حذف 14 گویه, و با توجه به حصول شاخص کفایت نمونه گیری در حد مطلوب (953/0KMO=) و پوشش 45/53 درصدی واریانس توسط گویه های باقی مانده (50 گویه) در هشت حیطه, روایی ساختاری پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در مرحله سنجش پایایی مقدار محاسبه شده ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 96/0 و برای حیطه های 8 گانه پرسشنامه طیفی از مقادیر 88/0 تا 89/0 حاصل شد. نتیجه گیری: با توجه به یافتهها, پرسشنامه محقق ساخته ابزاری پایا و معتبر است که میتواند به عنوان ابزار سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی کشور استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نقی زاده، زهرا، عباس پور، عباس، غیاثی ندوشن، سعید، فیض، مهدی، و کوهپایه زاده، جلیل. (1399). روان سنجی پرسشنامه سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی. پایش، 19(4 )، 423-433. SID. https://sid.ir/paper/377222/fa

    Vancouver: کپی

    نقی زاده زهرا، عباس پور عباس، غیاثی ندوشن سعید، فیض مهدی، کوهپایه زاده جلیل. روان سنجی پرسشنامه سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی. پایش[Internet]. 1399؛19(4 ):423-433. Available from: https://sid.ir/paper/377222/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نقی زاده، عباس عباس پور، سعید غیاثی ندوشن، مهدی فیض، و جلیل کوهپایه زاده، “روان سنجی پرسشنامه سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی،” پایش، vol. 19، no. 4 ، pp. 423–433، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377222/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا