مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

380
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل استعاره روان کاوی داستان کودکانه «یک داستان محشر»: بر پایه نظریه ناخودآگاه زبانی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 66

چکیده

لکان نه تنها ناخودآگاه را دارای ساختار زبان, بلکه آن را زاییده زبان می داند. مهم ترین کلیدواژه نظریه «ناخودآگاه زبانی» مفهوم زبان شناختی «دیگری بزرگ» است که در سایه نظام سه گانی ساحت های «واقعی, خیالی, نمادین» مفاهیم روانکاوانه بنیادینی چون ناخودآگاه, اگو, میل وغیره. . . را بازتعریف می کند. دیگری بزرگ دلالت بر نظم نمادینی دارد که خود را بر فرایند سوبژکتیویته تحمیل می کند. از آنجا که هم رویکرد ناخودآگاه زبانی, هم متن «یک داستان محشر» بر فرایند تحمیلی تکوین سوژه تمرکز دارند, لذا آن رویکرد برای تحلیل این متن اختیار شده است. با التفات به اینکه رویکرد ناخودآگاه زبانی, روشی پساساختگرا است و هدف پساساختگرایی, دگرخوانی متن, هدف از پژوهش حاضر دگرخوانشی است که از تلاقی بایسته های روانکاوانه این نظریه با رهیافت های استعاری نهفته در متن حاصل می آید. از آنجا که لکان استعاره و مجاز را مجرای تحقق سوژه می داند, پژوهش پیش رو به روش تحلیلی توصیفی, ضمن کشف استعارات و مجازهای مرتبط با سوبژکتیویته, در پی چگونگی نقش این استعاره ها و مجازها در بازخوانی روان کاوانه متن می باشد. کم توجهی پژوهشگران ادبیات کودک به رویکردهای بین رشته ای, نگاه تک بعدی و صرفا آرایه ای آن ها به استعاره, و نیز تغافل از خوانش های نشانه شناختی داستان ضرورت پژوهش را انکارناپذیر می نماید. این پژوهش برای نخستین بار از نظریه لکان برای خوانش بینامتنی دو متن نوشتاری و تصویری بهره می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زنجانبر، امیرحسین، بستانی، فاطمه، و کریمی دوستان، غلامحسین. (1399). تحلیل استعاره روان کاوی داستان کودکانه «یک داستان محشر»: بر پایه نظریه ناخودآگاه زبانی. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، 9(1 )، 43-66. SID. https://sid.ir/paper/377730/fa

    Vancouver: کپی

    زنجانبر امیرحسین، بستانی فاطمه، کریمی دوستان غلامحسین. تحلیل استعاره روان کاوی داستان کودکانه «یک داستان محشر»: بر پایه نظریه ناخودآگاه زبانی. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت[Internet]. 1399؛9(1 ):43-66. Available from: https://sid.ir/paper/377730/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین زنجانبر، فاطمه بستانی، و غلامحسین کریمی دوستان، “تحلیل استعاره روان کاوی داستان کودکانه «یک داستان محشر»: بر پایه نظریه ناخودآگاه زبانی،” پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، vol. 9، no. 1 ، pp. 43–66، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button