مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,132
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,033
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 123

چکیده

 هدف این پژوهش, تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزشی یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان بود. مطالعه حاضر بصورت تلفیقی (ترکیبی) و در قالب یک طرح اکتشافی (ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی است). به منظور شناسایی مؤلفه های خودراهبر در این پژوهش از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شده است. تحلیل مضمون روشی برای شناخت تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده های کیفی است. روش کار در بخش کمی پژوهش به صورت شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون, پس آزمون با پیگیری 3 ماهه با گروه کنترل است. جامعه ی آماری پژوهش را همه ی دانشجویان پسر جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1395 که تعداد آنان 275 نفر در رشته های مختلف بود, تشکیل می دهند که از این تعداد بر اساس فراخوان اعلام شده, 36 نفر دانشجو, داوطلب شرکت در دوره آموزشی شدند و دانشجویان داوطلب, به روش تصادفی ساده در دو گروه 18 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل بسته ی آموزشی مبتنی بر مؤلفه های یادگیری خودراهبر, پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) و پرسشنامه ی اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2007) بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد و یافته ها نشان داد که تفاوت میانگین نمرات در همه ی متغیرهای پژوهش شامل اشتیاق تحصیلی و ابعاد آن و سرزندگی تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله ی پس آزمون و پیگیری معنی دار شده است (001/0 p<) میزان تأثیر بسته ی آموزشی بر افزایش اشتیاق تحصیلی در مرحله ی پس آزمون برابر با 5/54 درصد و در مرحله ی پیگیری برابر با 4/44 درصد بود. همچنین میزان تأثیر این بسته بر افزایش سرزندگی تحصیلی در مرحله ی پس آزمون برابر با 3/48 درصد و در مرحله ی پیگیری برابر با 33 درصد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، علیرضا، نادی، محمدعلی، و منشئی، غلامرضا. (1400). تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 18(41 (پیاپی 68) )، 103-123. SID. https://sid.ir/paper/377883/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری علیرضا، نادی محمدعلی، منشئی غلامرضا. تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1400؛18(41 (پیاپی 68) ):103-123. Available from: https://sid.ir/paper/377883/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا جعفری، محمدعلی نادی، و غلامرضا منشئی، “تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 18، no. 41 (پیاپی 68) ، pp. 103–123، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button