پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تدریس خلاق مبتنی بر مؤلفه های معرفت شناختی ژیل دلوز و فیلیکس گاتاری به روش تحلیل مفهومی و نیز استنتاجی و با استفاده از مطالعه ی منابع مرتبط با اندیشه های دلوز و گاتاری انجام شده است. بر مبنای تحلیل مفهومی، مؤلفه های معرفت شناختی دلوز و گاتاری شامل؛ اتصال و ناهمگونی، کثرت، گسست نادلالت گر، نقشه نگاری، فولدینگ و درون بودگی می باشند. بر این اساس الگوی تدریس خلاق با بهره گیری از معرفت شناختی دلوز و گاتاری در قالب عناصری چون؛ معلم به عنوان راهنما، تسهیل گر، همکار و عامل تغییر، دانش آموز به عنوان محقق، کوچ گر، خلاق، مشارکت جو، پرسشگر و نقاد، اهداف متأثر از تفکر افقی و واگرا، یادگیری مبتنی بر مدل های یادگیری فعال، مشارکتی، کارآموزی، خدمات رسانی، فعالیت های یادگیری مبتنی بر تولید اندیشه های خلاق، محتوا مبتنی بر ویژگی کثرت گرایی، بین رشته ای، تداخل و درهم تنیدگی دیسیپلین ها و غیره طراحی شده است.