مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

845
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی درک دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر تهران از زیر ساختار جزء به کل مفهوم کسر بر اساس نظریه ی APOS و SOLO، با استفاده از یک تکلیف غیرمعمول

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 141

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی درک دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر تهران از مفهوم کسر (زیر ساختار جزء به کل) بر اساس دو نظریه ی APOSوSOLO انجام شد. روش انجام این مطالعه, توصیفی-پیمایشی, جامعه ی آماری آن, دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 و نمونه ی آن, 598 نفر از جامعه ی آماری بود که با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها, از آزمونی با یک تکلیف غیرمعمول استفاده شد. روایی محتوایی آزمون از نظر متخصصان آموزش ریاضی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ, 7/0 به دست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد که دانش آموزان, درک محدودی از مفهوم کسر (زیرساختار جزء به کل) دارند و در خصوص این مفهوم, بدفهمی های مشترکی دارند. رایج ترین بدفهمی های به دست آمده در این مطالعه شامل 1-عدم توجه به مساوی بودن قسمت ها؛ 2-درک کسر به عنوان نسبت جزء به جزء و 3-استفاده از تقسیم بندی تقریبی برای تعیین مقدار کسری دقیق, بود. تحلیل پاسخ ها بر اساس نظریه APOS مشخص کرد که دانش آموزان توانایی استفاده از این مفهوم را در مواجهه با تکالیف و موقعیت های غیرمعمول ندارند. در تحلیل پاسخ ها بر اساس مدل SOLO نیز مشخص شد بیش از 60 درصد پاسخ ها, در سطح چند ساختاری بود. پیشنهاد این تحقیق, عدم تأکید بیش ازحد بر زیر ساختار جزء به کل, ارائه فرصت های برابر برای توسعه ی سایر زیر ساختارها و تأکید بر یادگیری مفهومی رویه ها و الگوریتم های مرتبط با مفهوم کسر در محتواها و فرصت های آموزشی ارائه شده به دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی، مهدی، و ریحانی، ابراهیم. (1400). بررسی درک دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر تهران از زیر ساختار جزء به کل مفهوم کسر بر اساس نظریه ی APOS و SOLO, با استفاده از یک تکلیف غیرمعمول. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 18(41 (پیاپی 68) )، 124-141. SID. https://sid.ir/paper/378816/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی مهدی، ریحانی ابراهیم. بررسی درک دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر تهران از زیر ساختار جزء به کل مفهوم کسر بر اساس نظریه ی APOS و SOLO, با استفاده از یک تکلیف غیرمعمول. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1400؛18(41 (پیاپی 68) ):124-141. Available from: https://sid.ir/paper/378816/fa

    IEEE: کپی

    مهدی ایزدی، و ابراهیم ریحانی، “بررسی درک دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر تهران از زیر ساختار جزء به کل مفهوم کسر بر اساس نظریه ی APOS و SOLO, با استفاده از یک تکلیف غیرمعمول،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 18، no. 41 (پیاپی 68) ، pp. 124–141، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378816/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button