مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

562
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی تأثیر مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل و روش راه حل محور بر ابرازگری هیجانی (پیش بین رفتارهای پرخطر) در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 183

چکیده

 امروزه در تحلیل پویش مخاطرات انسانی در جامعة شهری ایران و بررسی دینامیسم شهرنشینی از جنبة آسیب شناسی شهرها, توجه به رفتارهای پرخطر و ناپایداری های رفتاری چون کج رفتاری, پرخاشگری و وندالیسم, نداشتن تعادل و گسست در زندگی خانواده ها و پیش بینی کننده های آن ضرورت دارد. رفتارهای پرخطر همچون خرابکاری, اعمال منافی عفت, رفتارهای انحرافی و حتی جنگ, متأثر از هیجان خواهی و ابراز نامناسب هیجان است. سبک های معیوب و نامناسب ابراز هیجانات, پیش بینی کننده ی قوی در بروز رفتارهای پرخطر محسوب می شوند. همچنین در مواجهه با بلایا و مخاطرات طبیعی, ابراز مناسب هیجانات, عاملی مهم برای جلوگیری از ابتلا به اختلالات خلقی و روانی و آسیب های اجتماعی به شمار می رود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل و روش راه حل محور بر ابرازگری هیجانی به عنوان پیش بینی کننده ای برای کاهش رفتارهای پرخطر پرداخته است. روش پژوهش در این تحقیق, شبه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون است. از پرسشنامه ی ابرازگری هیجانی به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. جامعه ی آماری, دانشجویان دانشگاه هنر تهران بودند که بدین منظور ابتدا از آنها, پرسشنامه ی ابرازگری هیجانی گرفته شد تا افرادی که ابرازگری هیجانی ضعیفی دارند, مشخص شوند. سپس 54 نفر از آنان, به طور تصادفی به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. این دانشجویان منتخب به طور تصادفی با در نظر گرفتن افت نمونه به سه گروه هجده نفره تقسیم شدند. دو گروه از دانشجویان, گروه آزمایش و یک گروه, گروه کنترل را تشکیل دادند. در یک گروه, مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل در 10 جلسه ی 5/1 ساعتی و در گروه دیگر, مشاوره ی گروهی به روش راه حل محور در 10 جلسه 5/1 ساعتی صورت گرفت. در پایان جلسات, پرسشنامه ی ابرازگری هیجانی به عنوان پس آزمون گرفته شد. یک ماه پس از پایان مشاوره ها, جلسات پیگیری برای گروه های آزمایش برگزار شد. سپس از همه ی گروه های آزمایش و کنترل, از نو پرسشنامه ی ابرازگری هیجانی گرفته و در پایان, نتایج حاصل با یکدیگر مقایسه شد. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق, برای توصیف داده ها, آمار توصیفی (میانگین) است و آمار استنباطی به کاررفته, روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر است. نتایج این پژوهش نشان داد که در سطح معناداری 001/0, مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر افزایش ابرازگری هیجانی مؤثر است. در سطح معناداری 001/0, مشاوره ی گروهی به روش راه حل محور نیز بر افزایش ابرازگری هیجانی مؤثر است. در سطح معناداری 04/0, مشاوره ی گروهی به روش راه حل محور از مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر افزایش ابرازگری هیجانی مؤثرتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درستیان، الهام، نوابی نژاد، شکوه، و فرزاد، ولی اله. (1397). مقایسه ی تأثیر مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل و روش راه حل محور بر ابرازگری هیجانی (پیش بین رفتارهای پرخطر) در دانشجویان. مدیریت مخاطرات محیطی، 5(2 )، 167-183. SID. https://sid.ir/paper/378889/fa

    Vancouver: کپی

    درستیان الهام، نوابی نژاد شکوه، فرزاد ولی اله. مقایسه ی تأثیر مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل و روش راه حل محور بر ابرازگری هیجانی (پیش بین رفتارهای پرخطر) در دانشجویان. مدیریت مخاطرات محیطی[Internet]. 1397؛5(2 ):167-183. Available from: https://sid.ir/paper/378889/fa

    IEEE: کپی

    الهام درستیان، شکوه نوابی نژاد، و ولی اله فرزاد، “مقایسه ی تأثیر مشاوره ی گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل و روش راه حل محور بر ابرازگری هیجانی (پیش بین رفتارهای پرخطر) در دانشجویان،” مدیریت مخاطرات محیطی، vol. 5، no. 2 ، pp. 167–183، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378889/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button