مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

399
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات داوطلبان آزمون شنیداری تافل در استنباط معانی تلویحی

صفحات

 صفحه شروع 267 | صفحه پایان 295

چکیده

معنای تلویحی, معنایی است که به صورت غیر لفظی و غیر مستقیم در تعامل های گفتاری بیان می گردد و درک آن, وابسته به دانش مشترک گوینده و شنونده و آشنایی با زبان آن ها از جنبه فرهنگی است. به همین سبب, بررسی معنای تلویحی فقط در معناشناسی امکان پذیر نیست. همچنین, به دلیل آنکه درک آن دشوار است, از مبحث های مورد توجه کاربرد شنا سی زبان و تحلیل کلام است. ابهام, در استنباط معنایی به وسیله شنونده, سبب قطع ارتباط و یا پاسخ دهی و درک نابه جای گفتار می گردد. در آزمون های تافل, این نوع معنا در قسمت های درک مطلب و شنیداری, مورد ارزیابی قرار می گیرد. بررسی پیشینه پژوهش نشان داده است که داوطلبان ایرانی آزمون تافل, در قسمت شنیداری در مقایسه با داوطلبان آزمون تافل در سایر کشورها, ضعف معناداری داشتند. بنابراین, این پژوهش به بررسی این مساله از جنبه درک نکردن معنای تلویحی بر پایه اصول همکاری در نظریه گرایس (Grice, 1975) پرداخته است. شرکت کنندگان پژوهش, 62 نفر از دانش آموختگان دانشگاه شهید چمران, پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی بودند که به روش تصادفی طبقه بندی انتخاب گردیده و بر پایه آزمون شنیداری تافل به دو گروه قوی و ضعیف گروه بندی شدند. در پژوهش, از آزمون تی مستقل, برای تحلیل داده ها و مقایسه دو گروه بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد برای آزمون شوندگان هر دو گروه, تشخیص اصل ربط از همه ساده تر بوده و شناسایی اصل های کمیت, شیوه و کیفیت از اصول دیگر دشوار تر است. اصل کمیت, بیشترین دشواری درک معنای تلویحی, در هر دو گروه را ایجاد کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشار، محمدرضا، گرجیان، بهمن، ویسی، الخاص، شرفی، ساسان، و شکرآمیز، منصوره. (1399). مشکلات داوطلبان آزمون شنیداری تافل در استنباط معانی تلویحی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 12(37 )، 267-295. SID. https://sid.ir/paper/379425/fa

    Vancouver: کپی

    افشار محمدرضا، گرجیان بهمن، ویسی الخاص، شرفی ساسان، شکرآمیز منصوره. مشکلات داوطلبان آزمون شنیداری تافل در استنباط معانی تلویحی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1399؛12(37 ):267-295. Available from: https://sid.ir/paper/379425/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا افشار، بهمن گرجیان، الخاص ویسی، ساسان شرفی، و منصوره شکرآمیز، “مشکلات داوطلبان آزمون شنیداری تافل در استنباط معانی تلویحی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 12، no. 37 ، pp. 267–295، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379425/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button