مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,133
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی عاشقانه های حماسی و غنایی (با تکیه بر «زال و رودابه»، «رستم و تهمینه» و «بیژن و منیژه ی» شاهنامه ی فردوسی و «خسرو شیرین» و «لیلی و مجنون» نظامی)

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 133

چکیده

 مقاله ی حاضر, برآن است, عاشقانه های ادب حماسی و غنایی را با استناد به شواهد مثال شعری بکاود و تفاوتهای این دو را برشمارده, تحلیل کند. مهمترین پرسش پیش روی, این است که: با توجه به تفاوتهای سبک خراسانی و عراقی, عاشقانه های حماسی-به عنوان یکی از نمودهای سبک خراسانی-(«زال و رودابه», «رستم و تهمینه», «بیژن و منیژه ی» شاهنامه) با عاشقانه های غنایی-به عنوان یکی از نمودهای سبک عراقی-(«خسرو شیرین» و «لیلی و مجنون» نظامی) دارای چه وجوه تفاوتی است؟ یافته های تحلیلی این پژوهش چنین است: عشق در عاشقانه های حماسی, امری حاشیه ای به شمار میرود و در کنار دلاوریها معنا مییابد, اما عشق در عاشقانه های غنایی, هسته ی اصلی داستان و امری زیربنایی است. عاشق, در عشقهای حماسی, با وجود عشق, همچنان ابهت و غرور خود را حفظ کرده, آن را فدای معشوق نمیکند, اما عاشق در عشقهای غنایی, خاکسار, دردمند و نالان است. زنان به عنوان معشوق در عاشقانه های حماسی, پیشرو در عشق, فعّال و جسورند, اما در عاشقانه های غنایی, منفعل و تاثیر پذیرند. وصف زیبایی یار در عاشقانه های حماسی, مختصر, ملموس و زمینی است, ولی در عاشقانه های غنایی, بسیار مفصّل, لطیف, خیال انگیز و فرازمینی. توصیف طبیعت نیز در عاشقانه های حماسی, کوتاه, ملموس و زمینی, اما در عاشقانه های غنایی, بسیار طولانی, خیال انگیز و فرازمینی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی اکبرزاده زهتاب، مرجان. (1399). مقایسه ی عاشقانه های حماسی و غنایی (با تکیه بر «زال و رودابه», «رستم و تهمینه» و «بیژن و منیژه ی» شاهنامه ی فردوسی و «خسرو شیرین» و «لیلی و مجنون» نظامی). سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 13(5 (پیاپی 51) )، 115-133. SID. https://sid.ir/paper/380043/fa

    Vancouver: کپی

    علی اکبرزاده زهتاب مرجان. مقایسه ی عاشقانه های حماسی و غنایی (با تکیه بر «زال و رودابه», «رستم و تهمینه» و «بیژن و منیژه ی» شاهنامه ی فردوسی و «خسرو شیرین» و «لیلی و مجنون» نظامی). سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1399؛13(5 (پیاپی 51) ):115-133. Available from: https://sid.ir/paper/380043/fa

    IEEE: کپی

    مرجان علی اکبرزاده زهتاب، “مقایسه ی عاشقانه های حماسی و غنایی (با تکیه بر «زال و رودابه», «رستم و تهمینه» و «بیژن و منیژه ی» شاهنامه ی فردوسی و «خسرو شیرین» و «لیلی و مجنون» نظامی)،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 13، no. 5 (پیاپی 51) ، pp. 115–133، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380043/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button