مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

842
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط رفلکس های تغذیه ای و چگونگی تولید همخوان های زبان فارسی در کودکان فلج مغزی اسپاستیک10-5 ساله

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 120

چکیده

 زمینه و هدف: فلج مغزی, واژه ای است که برای توصیف نوعی از اختلال حرکتی بکار می رود که به دنبال آسیب غیر پیش رونده مغزی بو جود می آید و به دلیل آسیب به سامانه اعصاب مرکزی, با اختلالات حرکتی, گفتاری و اختلال در رفلکس های تغذیه ای همراه است. فقدان کنترل و هماهنگی عملکردهای دهانی- حرکتی در نتیجه عدم تکامل رفلکس های تغذیه ای, روی تولید صداهای گفتاری موثر می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین وضعیت رفلکس های تغذیه ای و وضعیت تولید در کودکان فلج مغذی اسپاستیک است.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بر روی 52 بیمار پنج تا ده ساله فلج مغزی اسپاستیک مراکز و مدارس توانبخشی و کلینیک های خصوصی انجام شد. گرد آوری اطلاعات مربوط به وضعیت رفلکس های تغذیه ای از طریق مشاهده و معاینه مستقیم بیماران و ارزیابی تولید, از طریق آزمون اطلاعات آوایی تصویری صورت گرفت. تحلیل آماری از طریق نرم افزارSPSS و آزمون هایChi-square و Fishers exact test انجام شد.یافته ها: وضعیت غیر طبیعی رفلکس های جویدن و زبان نسبت به سایر رفلکس ها فراوانی بیشتری داشت و ارتباط بین وضعیت رفلکس لب با تولید صداهای /ĉ/v/m/y/r/p و وضعیت رفلکس جویدن با تولید صداهای/z/s/ و رفلکس گاز گرفتن با تولید صداهای /š/z/j/l معنی دار بود. بین وضعیت رفلکس چرخشی و زبان با تولید صداها ارتباط معنی داری پیدا نشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش, در کل می توان استنباط کرد که آنچه در تولید صداها تاثیر می گذارد احتمالا وضعیت اندام های موثر در تولید آن صداها در حین عملکرد تولیدی است و در کودکان فلج مغزی به دنبال عدم تکامل رفلکس های تغذیه ای وضعیت ناهنجار اغلب در حین تلاش های حرکتی گفتار بروز می کند که می تواند بر روی تولید تاثیر بگذارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هادیان، محمدرضا، دادگر، هوشنگ، سلیمانی، زهرا، شاه بداغی، محمدرحیم، و جلایی، شهره. (1385). بررسی ارتباط رفلکس های تغذیه ای و چگونگی تولید همخوان های زبان فارسی در کودکان فلج مغزی اسپاستیک10-5 ساله. مجله دانشکده پزشکی، 64(6)، 113-120. SID. https://sid.ir/paper/38022/fa

    Vancouver: کپی

    هادیان محمدرضا، دادگر هوشنگ، سلیمانی زهرا، شاه بداغی محمدرحیم، جلایی شهره. بررسی ارتباط رفلکس های تغذیه ای و چگونگی تولید همخوان های زبان فارسی در کودکان فلج مغزی اسپاستیک10-5 ساله. مجله دانشکده پزشکی[Internet]. 1385؛64(6):113-120. Available from: https://sid.ir/paper/38022/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا هادیان، هوشنگ دادگر، زهرا سلیمانی، محمدرحیم شاه بداغی، و شهره جلایی، “بررسی ارتباط رفلکس های تغذیه ای و چگونگی تولید همخوان های زبان فارسی در کودکان فلج مغزی اسپاستیک10-5 ساله،” مجله دانشکده پزشکی، vol. 64، no. 6، pp. 113–120، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/38022/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button