مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

268
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

408
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ورود آموزش قابلگی (مامایی) به آموزش های تحت نظارت وزارت معارف؛ در تداوم تکوین مدرسه قابلگی طی سال های 1307 تا 1315 هجری شمسی

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 176

چکیده

 مقدمه: تا سال 1307 شمسی مدرسه قابلگی از نظر تشکیلات سازمانی از ثبات برخوردار نبود. گاهی تحت تصدی اداره بلدیه (شهرداری), گاهی تحت نظر وزارت داخله و مدتی تحت اختیار وزارت معارف اوقاف و صنایع مستظرفه بود و در برهه ای نیز از نظر آموزشی و علمی تحت نظارت وزارت معارف و از نظر تشکیلاتی و تامین و تخصیص اعتبار تحت اختیار وزارت داخله بود. در این مطالعه تلاش شده است تاریخچه مدونی از سیر تطور و تکوین مدرسه قابلگی, تدوین و با استفاده از اسناد آرشیوی, تاریخچه دقیق تری از آموزش قابلگی تا زمان تاسیس آموزشگاه عالی مامایی ارایه شود. نتیجه گیری: تا سال 1307 مدرسه قابلگی فاقد آیین نامه و اساس نامه بود و در 7 بهمن 1309 اساس نامه و آیین نامه آن از تصویب شورای عالی معارف گذشت و مدرسه یکی از شعب مدرسه طب و تابع صحیه کل مملکتی شد. در 4 اردیبهشت 1314 شمسی, فرهنگستان ایران به منظور ویراستن واژه های فارسی از غیر, فعالیت خود را آغاز کرد و در 1315/2/16 واژه قابله به پیشنهاد شهرداری به ماما تغییر یافت. بعد از آن مدرسه قابلگی نیز به مدرسه عالی مامایی تغییر نام داد و با نام و تصدی مدیریت جدید از نظر تشکیلات و آموزش تحول یافت. مدرسه قابلگی در آغاز تاسیس, در گذر از شیوه آموزشی و اجرایی از سنتی به کلاسیک, کاستی هایی داشت و به تدریج تشکیلات اداری-آموزشی رسمیت یافت و به مرور دارای اساس نامه, آیین نامه, مقررات و برنامه آموزشی شد که زمینه تاسیس آموزشگاه عالی مامایی و در سال های بعد, دانشکده های پرستاری و مامایی را فراهم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمیان، علی. (1397). ورود آموزش قابلگی (مامایی) به آموزش های تحت نظارت وزارت معارف؛ در تداوم تکوین مدرسه قابلگی طی سال های 1307 تا 1315 هجری شمسی. مجله تحقیقات پزشکی صارم (دانشنامه صارم در طب باروری)، 3(3 )، 169-176. SID. https://sid.ir/paper/380666/fa

    Vancouver: کپی

    کریمیان علی. ورود آموزش قابلگی (مامایی) به آموزش های تحت نظارت وزارت معارف؛ در تداوم تکوین مدرسه قابلگی طی سال های 1307 تا 1315 هجری شمسی. مجله تحقیقات پزشکی صارم (دانشنامه صارم در طب باروری)[Internet]. 1397؛3(3 ):169-176. Available from: https://sid.ir/paper/380666/fa

    IEEE: کپی

    علی کریمیان، “ورود آموزش قابلگی (مامایی) به آموزش های تحت نظارت وزارت معارف؛ در تداوم تکوین مدرسه قابلگی طی سال های 1307 تا 1315 هجری شمسی،” مجله تحقیقات پزشکی صارم (دانشنامه صارم در طب باروری)، vol. 3، no. 3 ، pp. 169–176، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380666/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا