مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی رشد زبان گفتاری در دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه ی اول تا سوم

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, مقایسه ی رشد حوزه های زبانی کودکان نارساخوان و عادی بود. روش این پژوهش, توصیفی و از نوع پس رویدادی یا علّی– مقایسه ای بود. در این پژوهش 60 نفر شامل: 30 دانش آموز نارساخوان رشدی و 30 دانش آموز عادی پایه ی اول تا سوم دبستان شرکت داشتند. این دانش آموزان از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از آزمون هوش تجدید نظر شد ه ی وکسلر کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) مورد بررسی قرار گرفتند؛ درنهایت نیز, جهت ارزیابی رشد زبان گفتاری, از نسخه ی نهایی آزمون رشد زبان استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی و کروسکال والیس صورت گرفت. یافته های به دست آمده از این بررسی نشان داد بین میانگین نمرات کودکان نارساخوان و عادی در حوزه های زبان که شامل حوزه های معنایی یا واژگانی (واژگان تصویری, واژگان ربطی و واژگان شفاهی) و حوزه های دستوری (درک دستوری, تقلید جمله و تکمیل دستوری) است, تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین نمرات دانش آموزان عادی در این حوزه ها بیش از میانگین نمرات گروه نارساخوان است. بنابراین, با توجه به یافته های حاصل از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که کودکان نارساخوان نسبت به همتایان عادی شان, توانایی های زبانی ضعیف تری در حوزه های واژگانی, نحوی, زبان گفتاری و خرده آزمون های مربوط به آن ها دارند؛ همچنین مقایسه ی داده ها به لحاظ رشدی نیز نشان داد که بین حوزه های زبان کودکان نارساخوان و عادی در سه پایه ی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و کودکان کلاس سوم در هر دو گروه, عملکرد بهتری در حوزه های زبان نسبت به کودکان کلاس اول و دوم دارند. ازاین رو, پیشنهاد می شود در برنامه ی درمانی کودکان نارساخوان, آموزش حوزه های زبانی در کنار سایر مداخلات درمانی گنجانده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوذری رابری، مریم، عامری، حیات، منشی زاده، مجتبی، و گلفام، ارسلان. (1397). مقایسه ی رشد زبان گفتاری در دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه ی اول تا سوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) )، 31-52. SID. https://sid.ir/paper/381683/fa

    Vancouver: کپی

    نوذری رابری مریم، عامری حیات، منشی زاده مجتبی، گلفام ارسلان. مقایسه ی رشد زبان گفتاری در دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه ی اول تا سوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1397؛7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ):31-52. Available from: https://sid.ir/paper/381683/fa

    IEEE: کپی

    مریم نوذری رابری، حیات عامری، مجتبی منشی زاده، و ارسلان گلفام، “مقایسه ی رشد زبان گفتاری در دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه ی اول تا سوم،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 7، no. ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ، pp. 31–52، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button