مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

361
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درآمدی بر تاریخ تعلیم و تربیت مغرب عربی با تاکید بر آرای عابد الجابری

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 26

چکیده

 با گذشت بیش از دو قرن از ورود مدرنیته و آثار آن به جوامع اسلامی و استقرار تعلیم و تربیت نوین غربی, همچنان نظام آموزش و پرورش جامع, کامل, روشمند و مبتنی بر مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت و دارای چشم اندازی روشن در این کشورها دیده نمی شود. محمد عابد الجابری متفکر مراکشی, با تقسیم دوره های آموزشی کشور مغرب به سه دوره پیش از استعمار, استعمار و پس از استعمار, نقدهایی بر سیاست های آموزشی هر سه دوره وارد کرده است. نقد او متوجه سیاست های آموزشی پسا استعماری مغرب بر اساس چهار رکن اساسی است: تعمیم (آموزش همگانی), توحید (یکسان سازی), تعریب (عربی سازی) و المغربه (مغربی سازی). رویکرد جابری در تعلیم و تربیت, برگرفته از نظریه پداگوژی اجتماعی امیل دورکیم است که نوعی رابطه دیالکتیک میان جامعه و آموزش برقرار می کند. به نظر جابری, به جای مدرن سازی توده های اجتماعی می بایست, آموزش ها و مهارت ها را متناسب با اقتضائات و شرایط بومی تعریف کرد. هدف اصلی این پژوهش, بیان دیدگاه های جابری و تبیین آن در حوزه تعلیم و تربیت مدرن است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگرکلیشمی، ولی اله، و شرافت، نعیم. (1398). درآمدی بر تاریخ تعلیم و تربیت مغرب عربی با تاکید بر آرای عابد الجابری. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، 52(1 )، 7-26. SID. https://sid.ir/paper/381691/fa

    Vancouver: کپی

    برزگرکلیشمی ولی اله، شرافت نعیم. درآمدی بر تاریخ تعلیم و تربیت مغرب عربی با تاکید بر آرای عابد الجابری. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)[Internet]. 1398؛52(1 ):7-26. Available from: https://sid.ir/paper/381691/fa

    IEEE: کپی

    ولی اله برزگرکلیشمی، و نعیم شرافت، “درآمدی بر تاریخ تعلیم و تربیت مغرب عربی با تاکید بر آرای عابد الجابری،” پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، vol. 52، no. 1 ، pp. 7–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381691/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button