مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

369
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی، دیدگاه گیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: خرد به عنوان بالاترین مرحله تحول شناختی و عالی ترین سطح تحول شخصیت فرد شناخته شده است. عوامل مختلفی از جمله, ذهنیت فلسفی به عنوان نوعی تفکر عمیق در امور زندگی, دیدگاه گیری اجتماعی به عنوان درک نقطه نظرات دیگران و همچنین خودبازداری که شامل کنترل شخصی در خصوص هیجانات بر خردورزی تاثیرگذار هستند. هدف از پژوهش حاضر تببین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی, دیدگاه گیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور 384 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 97-96 به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های خرد Ardelt (2003), ذهنیت فلسفی سلطانی (1375), دیدگاه گیری اجتماعی محققی و همکاران (1395) و خودبازداریWeinberger و Schwartz (1990) بود. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون, رگرسیون چندگانه به شیوه هم زمان به وسیله از نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد ذهنیت فلسفی, دیدگاه گیری اجتماعی و خودبازداری به طور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 35/0, 21/0 و 13/0 قادر به پیش بینی خرد می باشند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود در محیط های آموزشی با تاکید بر اهمیت و آموزش ذهنیت فلسفی, دیدگاه گیری اجتماعی و خودبازداری بتوان افراد خردمند را وارد بازار کار و جامعه کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چراغ زاده، مینا، و کردنوقابی، رسول. (1399). تبیین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی, دیدگاه گیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان. تازه های علوم شناختی، 22(2 )، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/381911/fa

    Vancouver: کپی

    چراغ زاده مینا، کردنوقابی رسول. تبیین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی, دیدگاه گیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1399؛22(2 ):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/381911/fa

    IEEE: کپی

    مینا چراغ زاده، و رسول کردنوقابی، “تبیین خرد بر اساس ذهنیت فلسفی, دیدگاه گیری اجتماعی و خودبازداری در دانشجویان،” تازه های علوم شناختی، vol. 22، no. 2 ، pp. 1–11، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381911/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button