مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

528
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

691
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش و تمرین شنا بر حس حرکت پسران با اختلال بینایی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی تأثیر آموزش و تمرین شنا بر حس حرکت پسران با اختلال بینایی بود. پژوهش حاضر ازنوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. شرکت کنندگان پسران با اختلال بینایی عضو انجمن نابینایان شهرستان اراک بودند. تعداد 20 پسر سالم نابینا به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. برای ارزیابی حس حرکت از آزمون تنظیم زاویة دست برتربهرامی (1389) استفاده شد. برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد. گروه تجربی در جلسه های تمرین به مدت 10 هفته (دو جلسه در هفته و هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل تمرین خاصی درنظر گرفته نشد. پس از اتمام دورة تمرینی, پس آزمون های حس حرکت در همان محیط اندازه گیری شدند. برای تعیین طبیعی بودن داده ها از آزمون شاپیرو-ویلک, برای محاسبة میانگین و انحراف استاندارد از آمار توصیفی و برای تعیین اختلاف درون گروهی و بین گروهی پیش آزمون و پس آزمون, به ترتیب از آزمون های تی همبسته و تی مستقل در سطح معناداری (0. 05 ≥ P ) استفاده شد. آزمون تی همبسته اختلاف معنادار متغیرهای حس حرکتدر گروه تجربی را نشان داد (0. 05 ≥ P )؛ درحالی که نمرات حس حرکت گروه کنترل اختلاف معناداری را نشان نداد (0. 05 ≥ P). همچنین, در پیش آزمون های حس حرکت بین دو گروه تجربی و کنترل اختلاف معناداری مشاهده نشد؛ اما در پس آزمون, گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت (0. 05 ≥ P). نتایج پژوهش حاضر بیانگر این بود که تمرین شنا بر بهبود حس حرکت پسران با اختلال بینایی تأثیر دارد؛ بنابراین, به نظر می رسد استفاده از آموزش و تمرین شنا در برنامه های ورزشی و توان بخشی افراد با اختلال بینایی می تواند فواید بسیاری داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعمتی، سجاد، بهرامی، علیرضا، و خلجی، حسن. (1397). تأثیر آموزش و تمرین شنا بر حس حرکت پسران با اختلال بینایی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 10(34 )، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/382964/fa

    Vancouver: کپی

    نعمتی سجاد، بهرامی علیرضا، خلجی حسن. تأثیر آموزش و تمرین شنا بر حس حرکت پسران با اختلال بینایی. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1397؛10(34 ):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/382964/fa

    IEEE: کپی

    سجاد نعمتی، علیرضا بهرامی، و حسن خلجی، “تأثیر آموزش و تمرین شنا بر حس حرکت پسران با اختلال بینایی،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 10، no. 34 ، pp. 17–28، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382964/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا