مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 96

چکیده

 مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی, منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس می شود. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانشجویان و پیشرفت نظام آموزشی داشته باشد. لذا هدف تحقیق حاضر, تعیین رابطه بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی بود. روش کار: نوع پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی به تعداد 9742 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای, 301 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات, دو پرسشنامه مهارت تفکر در قالب 35 سؤال و خودکارآمدی با 20 سؤال بر حسب طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط کارشناسان تأیید شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ برای مهارت تفکر 86/0 و خودکارآمدی 78/0 برآورد گردید. تحلیل داده ها در سطح توصیفی (فراوانی, درصد, میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی, رگرسیون و آزمون t) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین مهارت های تفکر (51/0 ± 28/3) و خودکارآمدی (60/0 ± 17/3) بالاتر از حد متوسط 3 است. بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (18/0 = r) رابطه مثبت و معنادار دارد. نتیجه گیری: طبق یافته ها بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و هر چه این مهارت ها در دانشجویان افزایش یابد به همان میزان بر خودکارآمدی آنان افزوده می شود. لذا دانشگاه ها و مراکز آموزشی می توانند نقش بسزایی در افزایش مهارت های تفکر و خودکارآمدی دانشجویان داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، حمید. (1397). بررسی رابطه بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(2 )، 91-96. SID. https://sid.ir/paper/383060/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی حمید. بررسی رابطه بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1397؛11(2 ):91-96. Available from: https://sid.ir/paper/383060/fa

    IEEE: کپی

    حمید رحیمی، “بررسی رابطه بین مهارت های تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 11، no. 2 ، pp. 91–96، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383060/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button