مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انسان کامل خسروانی بروایت سهروردی در مقایسه با آراء ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 92

چکیده

 نظام نورمحور شیخ اشراق, سلوک معنوی را به شهود «نورالانوار» در قالب مراتب و ساحات نورانی تفسیر میکند. نورالانوار روشن کننده عالم و صاحب مقام پادشاهی است که در اوستا از آن به «خورنه» و در زبان فارسی به «فر» تعبیر شده است؛ فر موهبتی الهی است که فرد برخوردار از این مقام را شایسته خلافت و پادشاهی میکند. سهروردی تصریح میکند انسان کامل که از آن با نامهایی نظیر نور اسپهبدی, نورهای مینوی, کدخدای عنصریات, فرشته اورمان اسپهر, روانبخش و. . . یاد شده, صاحب مقام خره کیانی, شهریاری و فرهمندی است. سهروردی والاترین مقام را از آن خسروانی میبیند که در ساحت وجودی ایشان انوار جلال و جمال الهی جمع شده و در حقیقت اینان تجلی تام الهی بر زمینند. در مقابل, ملاصدرا با رویکردی وجودمحور بسراغ ویژگیهای انسان کامل میرود؛ او انسان کامل را آیینه تمام نمای حق و تجلی اسماء و صفات الهی میداند و معتقد است این جامعیت اسمائی او را شایسته خلیفه اللهی کرده است. دغدغه نوشتار حاضر پاسخ به این پرسش است که انسان کامل و مصداق آن, با توجه به مبانی متفاوت نور و وجود در این دو مکتب فلسفی چیست؟ ملاصدرا چون وجود را اصیل میداند و هستی و تمامی کون و مکان را با رهیافتی وجودی رصد میکند, مصداق انسان کامل را در رسیدن به مرتبه اعلای وجود و تجرد تام عقلی (مقام لایقفی) میداند؛ درحالی که سهروردی بر این باور است که مصداق انسان کامل شامل هر فردی است که به مقام خره کیانی و مرتبه شهود رسیده باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی، زهرا، و صلواتی، عبداله. (1398). انسان کامل خسروانی بروایت سهروردی در مقایسه با آراء ملاصدرا. تاریخ فلسفه، 10(2 )، 61-92. SID. https://sid.ir/paper/383172/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی زهرا، صلواتی عبداله. انسان کامل خسروانی بروایت سهروردی در مقایسه با آراء ملاصدرا. تاریخ فلسفه[Internet]. 1398؛10(2 ):61-92. Available from: https://sid.ir/paper/383172/fa

    IEEE: کپی

    زهرا لطفی، و عبداله صلواتی، “انسان کامل خسروانی بروایت سهروردی در مقایسه با آراء ملاصدرا،” تاریخ فلسفه، vol. 10، no. 2 ، pp. 61–92، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button