مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین بسته ی آموزشی مقابله با استرس شغلی و مقایسه ی اثربخشی آن با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی کارکنان شرکت تام کار

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 120

چکیده

 هدف این پژوهش, تدوین بسته ی آموزشی مقابله با استرس شغلی و مقایسه ی اثربخشی آن با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی کارکنان شرکت تام کار بود. این تحقیق به روش ترکیبی و از نوع طرح های تحقیق آمیخته اکتشافی بود. برای تدوین بسته ی از روش پدیدارشناختی-تحلیل محتوا استفاده شد که 7 کد اصلی (اضطراب, افسردگی, هوش هیجانی پایین, راهبردهای مقابله ای ناکارآمد, مشکلات شناختی, ضعف مهارت های اجتماعی و ضعف اعتقادات مذهبی) به دست آمد و بسته ی آموزشی بر اساس این ابعاد تنظیم شد. روش پژوهش بخش کمی, طرح آزمایشی سه گروهی سه مرحله ای بود و جامعه ی آماری شامل همه ی شاغلین مشغول به خدمت در بخش های فنی شرکت تام کار بودند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی اضطراب بک و پرسشنامه ی افسردگی بک استفاده شد. گروه آزمایشی 1 تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در 8 جلسه ی 90 دقیقه ای و گروه آزمایشی 2 تحت آموزش مقابله با استرس شغلی در 10 جلسه ی 90 دقیقه ای قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هر دو آموزش, تغییرات معناداری در افسردگی و اضطراب در مرحله ی پس آزمون و پیگیری ایجاد کردند (p≤ 0. 05). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرنی حاکی از آن بود که میزان اثربخشی آموزش بسته ی مقابله با استرس شغلی نسبت به شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بیشتر است. لذا نتیجه ی پژوهش, حمایتی تجربی برای هر دو آموزش در جهت بهبود افسردگی و اضطراب در کارکنان صنعت فراهم می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرجی، سمیه، آقایی، اصغر، و گل پرور، محسن. (1400). تدوین بسته ی آموزشی مقابله با استرس شغلی و مقایسه ی اثربخشی آن با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی کارکنان شرکت تام کار. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(1 (پیاپی 83) )، 103-120. SID. https://sid.ir/paper/383579/fa

    Vancouver: کپی

    گرجی سمیه، آقایی اصغر، گل پرور محسن. تدوین بسته ی آموزشی مقابله با استرس شغلی و مقایسه ی اثربخشی آن با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی کارکنان شرکت تام کار. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛22(1 (پیاپی 83) ):103-120. Available from: https://sid.ir/paper/383579/fa

    IEEE: کپی

    سمیه گرجی، اصغر آقایی، و محسن گل پرور، “تدوین بسته ی آموزشی مقابله با استرس شغلی و مقایسه ی اثربخشی آن با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی کارکنان شرکت تام کار،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 83) ، pp. 103–120، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383579/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button