Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    542
  • دانلود: 

    755
چکیده: 

این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی در کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز دانش آموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوه ی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی استان های تهران و همدان که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه در مرحله ی اول از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و در مرحله ی دوم، از روش جایگزینی تصادفی سود برده شد. همچنین به منظور افزایش ضریب اطمینان ازنظر کنترل افت آزمودنی ها، برای هر گروه 20 در نظر گرفته شد و به شیوه جایگزینی تصادفی افراد در چهار گروه 20 نفری قرار گرفتند. ابتدا پرسش نامه خشونت بین فردی (CTS) بر روی دانش آموزان مدارس انتخاب شده در استان های تهران و همدان اجرا شد. سپس، تعداد 80 نفر (هر استان 40 نفر) از آن ها که بالاتر از خط برش قرار داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش گروه آزمایش 1 و 2) و گواه (گروه 1 و 2) قرار داده شدند. برنامه ی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی در قالب یک دوره ی 10 جلسه ای (جلسات گروهی 90 دقیقه ای) اجرا شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس های خشونت بین فردی (1979 Straus, )، هوش بهر هیجانی (Bar-On, 1997)، مقیاس کنترل عواطف (Williams, Chambless, Ahrens, 1997) و نسخه دوم مقیاس شیوه مقابله با تعارض «رحیم» (Rahim, 1997) بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های شناختی – عاطفی به دانش آموزان مقطع متوسطه باعث افزایش مهارت های خودآگاهی، کنترل خشم و حل مسئله می شود. همچنین نتایج بیانگر آن است که آموزش مهارت های شناختی – عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز (کلامی و عملی) دارای تأثیر مثبت و معنادار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 542

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 755 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    17-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1227
  • دانلود: 

    1260
چکیده: 

هدف این پژوهش پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی در دانش آموزان نوجوانان بر اساس افسردگی و شخصیت خودشیفته با در نظر گرفتن نقش میانجی گر خودافشایی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نمونه طرح های همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نوجوان دختر و پسر دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که از بین آن ها با استفاده از روش خوشه ای چندمرحله ای 300 دانش آموز نوجوان انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های گرایش و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی (Momeni and Taghilo, 2016)، افسردگی بک (Beck Depression Inventory, 1978)، شخصیت خودشیفته (Raskin & Terry, 1988) و خودافشایی مجازی (Chelon, 1978) جمع آوری و با روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره در نرم افزار آماری SPSS20 تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که تأثیر معناداری بین افسردگی، شخصیت خودشیفته و خودافشایی با اعتیاد به شبکه های اجتماعی وجود دارد (01/0=p). همچنین مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بوده و نتایج از نقش میانجیگری خودافشاگری در تأثیر شخصیت خودشیفته و خودافشایی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1260 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    30-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    498
  • دانلود: 

    717
چکیده: 

این پژوهش با هدف مقایسه ی اثربخشی مدل بومی شده ی پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت با مدل غیربومی این درمان بر علائم اختلال استرس پس از سانحه در زنان صورت گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و ازجمله طرح های پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش همه ی زنان داوطلب مراجعه کننده به کلینیک آوای دوستی در بازه ی زمانی مهر تا دی ماه 1397 به تعداد 200 نفر بود که از طریق فراخوان به این پژوهش دعوت شدند. نمونه ی تحقیق شامل 42 نفر از بین داوطلبین ذکر شده بود که به روش هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم گردیدند. یکی از گروه های آزمایش تحت 8 جلسه درمان 120 دقیقه ای مدل بومی شده ی پذیرش و تعهد درمانی متمرکز بر شفقت قرار گرفت. گروه آزمایش دوم نیز این مداخله را با مدل غیربومی شده همین درمان دریافت نمود. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. به منظور سنجش داوطلبین از معیارهای DSM V برای تشخیص PTSD و پاسخ به پرسشنامه اختلال استرس پس از سانحه (Berislin, Lonner & Thorndike, 1973) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی سیداک استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین تغییرات در سه خرده مقیاس مشکل در ارتباط بین فردی، مشکل در مهار عاطفی و افسردگی در گروه تحت مداخله با مدل بومی بیشتر از مدل غیربومی است (05/0>P). در خرده مقیاس خاطرات رخنه کننده، چنین تفاوتی در گروه های آزمایش مشاهده نشد. همچنین هر دو گروه آزمایش تغییرات معناداری برای همه متغیرها نشان دادند که در گروه کنترل مشاهده نگردید (05/0>P).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 498

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 717 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سربلند آرتا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    43-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    433
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

هدف این پژوهش، شناخت و درک دیدگاه ها و الگوهای ذهنی مدیران سازمان های دولتی درباره عوامل اثرگذار در رفتار کاری نوآورانه بود. روش پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته است که ایدة اصلی آن شناخت ذهنیت ها، دیدگاه ها، عقاید و نگرش های افراد دربارة پدیدة مورد بررسی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل همه ی مدیران ارشد سازمان های دولتی شهر تهران در سال 1398 بودند. نمونه ی مورد مطالعه 24 نفر از مدیران ارشد سازمان های دولتی شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و از طریق مصاحبة عمیق فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرات آن ها نمونه و گزینه های کیو و در پی آن مجموعه کیو به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش شناسی کیو استفاده شد. نتایج تحلیل مشتمل بر شناسایی عوامل تشکیل دهنده ی ذهنیت مدیران در راستای رفتار کاری نوآورانه و همچنین تبیین ذهنیت های مدیران در این رابطه است. نتایج نشان دهندة آن است که بررسی فرصت ها، تولید ایده، ارتقای ایده، محقق کردن ایده و تعمق پنج ذهنیت اصلی مدیران در راستای رفتار کاری نوآورانه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    55-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه آمادگی برای والد شدن بر بهبود حمایت اجتماعی ادراک شده و دلبستگی زنان نخست زا در شهرستان نیشابور انجام شده است. روش به کاررفته در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل اجرا شده است. جامعه ی مورد مطالعه شامل زنان باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان نیشابور در سال 1393 است. نمونه پژوهش شامل 70 زن باردار نخست زای مراجعه کننده به 6 مرکز بهداشت نیشابور است؛ از بین آن ها 16 نفر که واجد شرایط بودند به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی ها به پرسشنامه های حمایت اجتماعی (Zimet & et al, 1988) و سبک دلبستگی (Collins & Read, 1990) پاسخ داده اند. برنامه آمادگی برای والد شدن در 8 جلسه (90 دقیقه) آموزش داده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش گروهی برنامه آمادگی برای والد شدن بر بهبود سبک دلبستگی و حمایت اجتماعی زنان باردار نخست زا اثربخشی معناداری ندارد. آموزش برنامه آمادگی برای والد شدن به دلیل آموزشی بودن و تعداد کم جلسات نمی تواند باعث بهبود حمایت اجتماعی ادراک شده و تغییر سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    66-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    424
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی درک رهبری اقتدارگرا و رفتارهای انحرافی کارکنان در محل کار با میانجیگری نقض قرارداد روان شناختی در کارکنان سازمان های دولتی استان لرستان بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع تحقیق، رابطه ای و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری پژوهش تعداد 1317 نفر از کارکنان ادارات کل ستادی استان لرستان مستقر در شهر خرم آباد بودند، از این میان نمونه ای به تعداد 297 نفر به روش تصادفی طبقه ای از میان آن ها انتخاب گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ی رهبری اقتدارگرا (Shu, Chiang & Lu, 2018)، پرسشنامه ی نقض قرارداد روان شناختی (Robinson & Morrison, 2000) و پرسشنامه رفتارهای انحرافی در محل کار (Bennett & Robinson, 2000) استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است. همچنین برای بررسی معنی داری اثر متغیر میانجی از آزمون سوبل به همراه آماره VIF که نشان دهنده ی شدت اثر غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی است، استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده ی آن است که رهبری اقتدارگرا به صورت مستقیم با رفتارهای انحرافی و قرارداد روان شناختی رابطه مثبت و معنی داری دارد، همچنین نتایج نشان دهنده ی این بود که نقض قراردادهای روان شناختی، رابطه ی بین رهبری اقتدارگرا و رفتارهای انحرافی کارکنان را میانجیگری می کند (P<0/05).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    79-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1051
  • دانلود: 

    1406
چکیده: 

هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای سازگاری اجتماعی دختران تک والدی با مشکلات هیجانی و رفتاری مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. این پژوهش در زمره ی طرح های شبه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش تمامی نوجوانان دختر 13 تا 16 دارای مشکلات هیجانی و رفتاری شهر تهران سال تحصیلی 93-1392 که دارای خانواده های تک والدی بودند. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از آن ها که با افت آزمودنی ها، 11 آزمودنی در گروه آزمایشی و 12 نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. برنامه ی آموزشی در ده جلسه ی دو ساعته و به روش کارگاهی ارائه شد. در این پژوهشپرسشنامه ی نیازسنجی، فهرست بررسی رفتار کودک و فرم خودسنجی نوجوانان (Achenbach & Rascula, 2001) و زیرمقیاس سازگاری اجتماعی از پرسشنامه ی شخصیتی کالیفرنیا (Tiegs, Clark &Thrope, 1941) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازه گیری های مکرر نشان داد که بر اثر برنامه ی آموزش هوش هیجانی، سازگاری اجتماعی آزمودنی ها افزایش یافته و اثربخشی برنامه تا مرحله ی پیگیری نیز پایدار بوده است (01/0> P). شرکت در این دوره ی آموزشی، به افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان تک والدی دارای مشکلات رفتاری و عاطفی منجر شده است؛ بنابراین آموزش مهارت های هوش هیجانی به عنوان مهارت های زیربنایی سلامت روان رویکردی تأثیرگذار در افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1051

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1406 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    93-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1339
  • دانلود: 

    1354
چکیده: 

هدف از این پژوهش، پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس شادکامی و کیفیت زندگی در زوجین شهر تهران بود. طرح پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش، همه ی زوج های منطقه 11 و 12 شهر تهران در سال 97-96 بودند. تعداد 150 نفر (75 زن و 75 مرد) از طریق نمونه گیری در دسترس، برای پاسخگویی به سه پرسشنامه ی پژوهش، شامل مقیاس 29 سؤالی شادکامی آکسفورد (Hill & Argyll, 2002)، مقیاس 26 سؤالی کیفیت زندگی (World Health Organization, 1996) و مقیاس 47 سؤالی رضایت مندی زناشویی (Olson, 1997)، انتخاب شدند. به منظور تحلیل داده ها، از رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد، رابطه ی خطی بین متغیر رضایت زناشویی و مؤلفه های پیش بین، به لحاظ آماری معنی دار است (001/0 p<). به این معنی که شادکامی و کیفیت زندگی، قادر به پیش بینی رضایت زناشویی زوجین هستند (001/0 p<). همچنین، نتایج نشان دادند، متغیرهای کیفیت زندگی و شادکامی به ترتیب با انحراف معیار 26/0 و 15/0 می توانند 6 درصد از واریانس رضایت زناشویی را پیش بینی کنند و متغیر کیفیت زندگی نقش بیشتر و شادکامی، نقش کمتری در پیش بینی رضایت زناشویی دارد. درنتیجه شادکامی و کیفیت زندگی، نقش بسزایی در پیش بینی رضایت زناشویی دارند. درواقع شادکامی و کیفیت زندگی، باعث افزایش مهارت های زندگی زناشویی و به تبع آن، رضایت زناشویی می گردد؛ بنابراین در طراحی برنامه های آموزشی و درمانی مبتنی بر افزایش رضایت زناشویی، باید به شادکامی و کیفیت زندگی زوجین، توجه ویژه ای، مبذول گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1354 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    103-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    658
  • دانلود: 

    945
چکیده: 

هدف این پژوهش، تدوین بسته ی آموزشی مقابله با استرس شغلی و مقایسه ی اثربخشی آن با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی کارکنان شرکت تام کار بود. این تحقیق به روش ترکیبی و از نوع طرح های تحقیق آمیخته اکتشافی بود. برای تدوین بسته ی از روش پدیدارشناختی-تحلیل محتوا استفاده شد که 7 کد اصلی (اضطراب، افسردگی، هوش هیجانی پایین، راهبردهای مقابله ای ناکارآمد، مشکلات شناختی، ضعف مهارت های اجتماعی و ضعف اعتقادات مذهبی) به دست آمد و بسته ی آموزشی بر اساس این ابعاد تنظیم شد. روش پژوهش بخش کمی، طرح آزمایشی سه گروهی سه مرحله ای بود و جامعه ی آماری شامل همه ی شاغلین مشغول به خدمت در بخش های فنی شرکت تام کار بودند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی اضطراب بک و پرسشنامه ی افسردگی بک استفاده شد. گروه آزمایشی 1 تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در 8 جلسه ی 90 دقیقه ای و گروه آزمایشی 2 تحت آموزش مقابله با استرس شغلی در 10 جلسه ی 90 دقیقه ای قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هر دو آموزش، تغییرات معناداری در افسردگی و اضطراب در مرحله ی پس آزمون و پیگیری ایجاد کردند (p≤ 0. 05). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرنی حاکی از آن بود که میزان اثربخشی آموزش بسته ی مقابله با استرس شغلی نسبت به شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بیشتر است. لذا نتیجه ی پژوهش، حمایتی تجربی برای هر دو آموزش در جهت بهبود افسردگی و اضطراب در کارکنان صنعت فراهم می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 658

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 945 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    121-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1037
  • دانلود: 

    1425
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط ساختاری مهارت های ذهن آگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل همه ی نوجوانان 12 تا 14 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1394 بود که درنهایت 480 نفر از آن ها بر اساس فرمول برآورد حجم نمونه کلاین، به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چک لیست تنظیم هیجانی (Shields, & Cicchetti, 1998)، پرسش نامه ی اضطراب اجتماعی (La Gerca & Lopez, 1998)، مقیاس ذهن آگاهی و پذیرش کودکان (Baer, Smith, Gregory, Allen, 2005) و پرسشنامه حساسیت اضطرابی (Silverman, Fleisig, Rabian, Peterson, 1991) استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای AMOS و SPSS و به روش تحلیل مسیر انجام شد. ضرایب همبستگی نشان داد که بین تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی (p=0/001)، ذهن آگاهی و اضطراب اجتماعی (p=0/034) و حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی (p=0/001) به طور مستقیم همبستگی معناداری وجود داشت (p=0/001). ضرایب رگرسیون نشان داد که حساسیت اضطرابی با میانجیگری تنظیم هیجان به میزان 1/0 شدت اضطراب اجتماعی را پیش بینی می کند (p=0/001). شدت اضطراب اجتماعی از طریق ذهن آگاهی و با میانجیگری تنظیم هیجان به میزان 04/0 قابل پیش بینی بود. به طورکلی نتایج پژوهش نشان داد رابطه معناداری بین حساسیت اضطرابی، ذهن آگاهی، تنظیم هیجانی و اضطراب اجتماعی وجود دارد و همچنین حساسیت اضطرابی و ذهن آگاهی از طریق تنظیم هیجان قادر به پیش بینی معنادار اضطراب اجتماعی در نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    135-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    325
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

هدف از این پژوهش شناسایی ویژگی های روان شناختی مدیران عالی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مناطق آذربایجان غربی بود که با روش کیفی مورد بررسی قرار گرفت. به طوری که در این پژوهش از پارادیم پست مدرن، راهبرد پدیدارشناسی و تکنیک تحلیل محتوای پنهان با مصاحبه ی نیمه ساختاریافته (عمیق) با مدیران عالی (تا حد اشباع نظری) استفاده شد. تعداد مدیران عالی 16 نفر بود و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند (قضاوتی) استفاده شد و در مصاحبه ها از نفر 10 به بعد اشباع نظری حاصل گردید. مصاحبه ها از طریق کدگذاری باز و کدگذاری محوری با نرم افزار MAX QDA12 تحلیل گردید. ویژگی های روان شناختی مدیران عالی در جامعه مورد بررسی در پنج مؤلفه نوع دوستی، آرزومندی، دوراندیشی، سازگاری با دیگران و سلطه جویی درونی شناسایی گردید به طوری که مدیران می توانند با شناسایی و استفاده درست از ویژگی های روان شناختی خود می توانند بر خود اتکاء کامل داشته و موجب بروز و تقویت حس انجام کار و افزایش انگیزه و تعهد در کارکنان و همچنین موجب افزایش بهره وری و موفقیت و افزایش عملکرد کارکنان شوند که به تبع آن موفقیت و بقای سازمان خویش را تأمین کنند. در پایان بر مبنای نتایج پیشنهادهایی نیز به سازمان مورد مطالعه ارائه شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 325

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    145-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    553
  • دانلود: 

    853
چکیده: 

اختلال نقص توجه اختلالی است که در طول گستره ی عمر ممکن است هر فردی را درگیر کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک در درمان اختلال نقص توجه در بزرگسالان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. جامعه ی آماری شامل همه ی افراد 18 تا 40 ساله دارای اختلال نقص توجه در شهر اصفهان بودند که از طریق پرسشنامه ی کانرز بزرگسالان و مصاحبه ی تشخیصی به وسیله ی روان پزشک انتخاب شدند. نمونه شامل 20 نفر از این افراد بودند که به روش تصادفی انتخاب و به شکل تصادفی در گروه ها (کنترل و آزمایش) گمارده شدند. ابزار استفاده شده پرسشنامه ی کانرز بزرگسالان (1998, Canners Adult ADHD Rating Scale) فرم خودگزارش دهی و آزمون کنترل بازدری بوده است. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده ی اثربخشی این درمان در از بین بردن علائم اختلال نقص توجه بود (01/0P<) و میزان این تأثیر برابر با 7/95 درصد و برای مهارت بازداری 93 درصد بود. درمجموع می توان چنین گفت که با توجه به اینکه ابتلا به اختلال نقص توجه باعث تغییر و به هم ریختن امواج مغزی می گردد، نوروفیدبک با اصلاح و تنظیم مجدد این امواج باعث سودمندی بالینی می گردد. لذا می توان آموزش نوروفیدبک را در کنار سایر درمان ها برای این اختلال به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 853 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    155-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1407
  • دانلود: 

    1427
چکیده: 

پژوهش حاضر با دو هدف انجام شد: سنجش تأثیر کمال گرایی معنوی/مذهبی بر شاخص های سلامت روانی و تأثیر کمال گرایی معنوی/مذهبی بر ابعاد کمال گرایی غیرمعنوی/غیرمذهبی. جامعه ی آماری پژوهش شامل جمعیت عمومی شهر تهران بود. از میان این جامعه، 370 نفر (148 مرد، 159 زن) به صورت داوطلب در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس های کمال گرایی معنوی/مذهبی (SRPS; Besharat 2018)، سلامت روانی (MHI-28; Veit & Ware 1983)، عواطف مثبت و منفی (PANAS; Watson et al. 1988) و کمال گرایی چندبعدی تهران (TMPS; Besharat 2007) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که کمال گرایی معنوی/مذهبی بر بهزیستی روان شناختی، عواطف مثبت و کمال گرایی خودمحور تأثیر مثبت معنادار و بر درماندگی روان شناختی، عواطف منفی و کمال گرایی جامعه محور تأثیر منفی معنادار دارد (001/0p <). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کمال گرایی معنوی/مذهبی در کل 70درصد واریانس مربوط به متغیرهای پژوهش را تبیین می کند که بیشترین سهم مربوط به بهزیستی روان شناختی بود. بر اساس یافته های پژوهش، می توان کمال گرایی معنوی/مذهبی را یکی از تعیین کننده های سلامت روانی دانست. یافته های پژوهش، همچنین وجود بعد جدیدی از کمال گرایی، یعنی کمال گرایی معنوی/مذهبی را متمایز از ابعاد کمال گرایی غیرمعنوی/غیرمذهبی تأیید می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1427 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    168-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1083
  • دانلود: 

    1207
چکیده: 

هدف پژوهش، تعیین تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم با بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش، همه ی دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی دوم شهر کرج در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 21125 نفر بود که از این تعداد 380 نفر نمونه ی آماری به شیوه ی نمونه گیری تصادفی-خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه ی خودکار آمدی تحصیلی جینکس (1999)، ادراک از محیط یادگیری سوئینی (1994) و درگیری تحصیلی ریو (2011) بود و برای عملکرد تحصیلی از نمره ی معدل استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با کمک بسته ی آماری برای علوم اجتماعی و نرم افزار تحلیل ساختارهای گشتاوری استفاده شد. یافته ها نشان داد ادراک از محیط یادگیری، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار است (001/0P<). خودکارآمدی تحصیلی میانجیگری معنادار بین تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود (05/0P<). مطابق نتایج پژوهش، شناسایی متغیرهای هم بسته با عملکرد تحصیلی می تواند به مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس و افزایش اطمینان دانش آموزان برای رسیدن به اهداف تحصیلی منجر گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1083

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    1 (پیاپی 83)
  • صفحات: 

    182-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    669
  • دانلود: 

    911
چکیده: 

رضایت از زندگی یکی از مؤلفه های مهم بهزیستی است که سطوح پایین آن در بین افراد پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد. تحقیقات بسیاری بر روی عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی انجام شده است که یکی از این عوامل تاب آوری است. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر جمع آوری و یکپارچه سازی نتایج رابطه بین تاب آوری و رضایت از زندگی و محاسبه ی اندازه اثر آن ها با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل بوده است. به منظور پاسخگویی به سؤال فراتحلیل، از مجموعه پژوهش های انجام شده درباره ی رابطه ی تاب آوری و رضایت از زندگی در سطح کشور، 11 پژوهش که ازلحاظ روش شناختی موردقبول بود و ملاک های درون گنجی را داشت، برای انجام فراتحلیل انتخاب شد. بازه ی زمانی مطالعات از سال 1385 تا 1398 بوده است. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش ترکیب اندازه اثر به روش Schmitt and Hunts نشان داد که میانگین اندازه اثر مربوط به رابطه ی تاب آوری و رضایت از زندگی در ایران برای مدل اثرات ثابت برابر 411/0 و برای اثرات تصادفی برابر 422/0 است که هر دو در سطح 000/0 معنادار هستند؛ بنابراین میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر 422/0 است و این مقدار با توجه به معیار Cohn در حد متوسط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 911 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button