Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

692
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

532
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 87

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی (کلوسترمن و استیج, 1992), شامل پایایی, روایی و تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس, به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتی انجام شده است. حجم نمونه این پژوهش 464 دانشجو (149 پسر و 315 دختر) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین 5 دانشگاه دولتی شهر تهران انتخاب شدند و با مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی, علاوه بر عامل کلی باورهای معرفت شناختی ریاضی, شش عامل (مسائل دشوار, گام ها, فهمیدن, مسائل واژگانی, تلاش و مفید بودن) را برای مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی مطابق با نتایج پژوهش کلوسترمن و استیج (1992) شناسایی کرد. به منظور بررسی روایی همزمان, از اجرای همزمان مقیاس باورهای معرفت شناختی استفاده شد که حاکی از روایی همزمان مطلوب می باشد. پایایی بازآزمایی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون و همسانی درونی آن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. یافته های تحلیل عاملی, مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب, ابزار پژوهش حاضر می تواند در پژوهش های مربوط به باورهای معرفت شناختی ریاضی به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کدیور، پروین، تنها، زهرا، و عرب زاده مقدم، مهدی. (1389). بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی. اندازه گیری تربیتی، 1(4)، 73-87. SID. https://sid.ir/paper/384160/fa

    Vancouver: کپی

    کدیور پروین، تنها زهرا، عرب زاده مقدم مهدی. بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1389؛1(4):73-87. Available from: https://sid.ir/paper/384160/fa

    IEEE: کپی

    پروین کدیور، زهرا تنها، و مهدی عرب زاده مقدم، “بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 1، no. 4، pp. 73–87، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384160/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا