Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    127-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    916
  • دانلود: 

    236
چکیده: 

در دنیای رو به رشد روان شناسی نیاز فزاینده ای به ابزارهای استاندارد شده برای زبان ها و فرهنگ های خاص احساس می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی (تاییدی) نسخه فارسی پرسشنامه حالت - صفت بیان خشم (STAXI-2) در جمعیت بالینی ایرانی بود. جامعه پژوهشی شامل بیماران مراجعه کننده به کلینک های روان پزشکی سطح شهر تهران طی سال های 86 تا 89 بود. نمونه این مطالعه از 553 بیمار مبتلا به اختلالات روان شناختی (178، مرد و 375، زن) بین 17 تا 66 تشکیل می شد، که در گروه های تشخیصی، اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی، وسواس، اختلالات شخصیت، اختلال های کنترل تکانه، اختلال آسیمگی و بیرون هراسی (فوبی) طبقه بندی شدند. روش نمونه گیری، نمونه گیری در دسترس بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها از طریق تحلیل های عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تحلیل قرار گرفتند، در پایان، پرسشنامه ای متشکل از 48 عبارت با 5 مقیاس و 4 خرده مقیاس به دست آمد: حالت خشم (حالت درونی، حالت بیرونی)، صفت خشم (خوی خشمناک، واکنش خشمناک)، بیان خشم به طرف بیرون، بیان خشم به طرف درون و کنترل خشم. تفاوت های قابل ملاحظه ای در ساختار عاملی نمونه ایرانی و نمونه آمریکایی بدست آمد، در بخش حالت خشم در جمعیت بالینی ایرانی به جای سه خرده مقیاس احساس خشم، بیان کلامی خشم و بیان جسمانی خشم، دو خرده مقیاس حالت درونی خشم و حالت بیرونی خشم به دست آمد، در بخش صفت خشم با حذف عبارت شماره 19، دو خرده مقیاس خوی خشمناک و واکنش خشمناک تایید شد و در بخش شیوه ابراز خشم، عبارت های دو مقیاس کنترل خشم به طرف بیرون و درون روی یک عامل به نام کنترل خشم بار شدند. سه عبارت از مقیاس بیان خشم به طرف بیرون و پنج عبارت از مقیاس بیان خشم به طرف درون نیز به دلیل ویژگی های نامناسب روان سنجی و بار شدن روی عامل های نامربوطه، از پرسشنامه نهایی حذف شدند. ساختار عاملی نسبتا ثابتی برای مردان و زنان به استثنای تفاوت هایی در مقیاس بیان خشم به طرف درون بدست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 236 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    89-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12593
  • دانلود: 

    4884
چکیده: 

این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده در دو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سال های 85-63 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41 مورد و از میان 59 مورد در زمینه افسردگی 36 مورد برای فراتحلیل مناسب تشخیص داده شدند. روش تحقیق این پژوهش در بخش آمار توصیفی، روش مرور ساختار یافته می باشد و در بخش آمار استنباطی روش فراتحلیل می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزارهای (CMA (Comprehensive Meta Analysis و SPSS استفاده شده است. تمامی تحقیقات از نظر معناداری اندازه اثر مورد تحلیل قرار گرفتند. روش آماری t (وابسته و مستقل) در بخش علل و عوامل موثر بر اضطراب و شیوه های درمانی اضطراب و علل و عوامل موثر بر افسردگی و روش های درمانی افسردگی روش آماری معنادار شناخته شد. روش نمونه گیری خوشه ای و روش نمونه گیری در دسترس در تحقیقات مربوط به علل و عوامل اضطراب و در مورد شیوه های درمان اضطراب روش نمونه گیری در دسترس و روش نمونه گیری تصادفی معنادار می باشند. روش های نمونه گیری تصادفی و خوشه ای، در حوزه علل و عوامل افسردگی و روش نمونه گیری تصادفی در حوزه شیوه های درمان افسردگی معنادار می باشد. روش های تحقیق علی - مقایسه ای و همبستگی، در مورد علل و عوامل موثر بر اضطراب و در حوزه روش های درمان اضطراب، روش های آزمایشی و نیمه آزمایشی معنادار هستند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که تحقیقات در دو حوزه اضطراب و افسردگی نیازمند بازبینی و اصلاح می باشند و تحقیقات جدید در این دو حوزه با توجه به خلاهای موجود ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4884 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    27-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    983
  • دانلود: 

    310
چکیده: 

این پژوهش به منظور تعیین تاثیر آموزش مولفه های سنجش به عنوان یادگیری بر خودپنداره و پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان اراک انجام شد. به همین منظور نمونه ای به حجم 67 نفر (مشتمل بر دو کلاس سوم راهنمایی که به صورت طبیعی تشکیل شده بودند) از بین دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان اراک به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست از هر دو گروه پیش آزمون خودپنداره آهلووالیا به عمل آمد و نمرات مستمر ریاضی 45 روز ابتدای شروع سال تحصیلی، به عنوان پیش آزمون ریاضی محسوب شد. پس از آن آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه آموزش مولفه های سنجش به عنوان یادگیری دریافت نمود، اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. در پایان دوره آموزش مولفه های سنجش به عنوان یادگیری، از هر دو گروه پس آزمون خودپنداره آهلووالیا به عمل آمد و نمرات مستمر ریاضی 3 ماه طول آموزش، به عنوان پس آزمون ریاضی در نظر گرفته شد. تحلیل داده ها با تحلیل واریانس چندمتغیره برای نمرات افتراقی نشان داد که آموزش مولفه های سنجش به عنوان یادگیری، خودپنداره، و پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی را افزایش داده است و این افزایش به لحاظ آماری در سطح معنی داری کمتر 0.01 معنی دار بود. همچنین آموزش راهبردهای خود تنظیمی بر همه خرده مقیاس های خودپنداره به جز خرده مقیاس رفتار دانش آموزان موثر بود و این تاثیر نیز به لحاظ آماری در سطح کمتر از 0.01 معنی دار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 983

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 310 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سهرابی رقیه | میرزایی علی (پدرام)

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    875
  • دانلود: 

    431
چکیده: 

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که با هدف ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت بر اساس گلستان سعدی انجام گرفته است. در این بررسی تعداد 276 نفر دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی (137 نفر دختر و 139 نفر پسر) شرکت داشتند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. پرسشنامه ای 108 سوالی که بر اساس تحلیل محتوای خصوصیات شخصیتی که سعدی در باب اول گلستان مطرح کرده، تهیه و جهت گردآوری داده ها توسط دانشجویان تکمیل گردید. برای تعیین تعداد عامل های پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه که حاکی از پایایی و همسانی درونی آن است، در حد بالا می باشد (a=0.96). روایی سازه پرسشنامه 63 سوالی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی به روش واریماکس مورد بررسی قرار گرفت پنج مولفه شامل، پختگی اجتماعی، پیوندجویی، اغتنام وقت، مهرورزی و سخاوتمندی استخراج شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که پرسشنامه از روایی افتراقی (قدرت تشخیصی) قابل قبول برخوردار است و می تواند دو گروه مراجعه کننده به مراکز مشاوره و سالم را از هم متمایز سازد. از طرفی با توجه به این که از طریق آزمون t مستقل مشخص شد که بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر به جز در مولفه اغتنام وقت در بقیه مولفه ها و نمره کل تفاوت معنی داری وجود ندارد، جداول نرم و هنجار Z و T برای مولفه اغتنام وقت به طور جداگانه و برای سایر مولفه ها و نمره کل به صورت کلی به دست آمده است. همچنین ضریب روایی ملاکی مولفه های پرسشنامه محقق ساخته با عامل های پرسشنامه پنج عاملی NEO-PI-R در حد قابل قبول می باشد. نقطه برش آزمون با محاسبه دامنه اطمینان برای نمره کل و هر یک از زیر مقیاس های آزمون به دست آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 875

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 431 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    111-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2034
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

هندسه یکی از مهم ترین شاخه های ریاضی است که با استدلال و تفکر دانش آموزان در ارتباط می باشد. بر اساس نظریه ون هیلی یک دانش آموز برای دستیابی به استدلال موفق در هندسه بایستی پنج سطح متوالی و سلسله مراتبی مجزای تفکرهندسی را طی کند. تفکرهندسی شامل حل مساله و دست کاری تصاویر فضایی است. هدف تحقیق حاضر ساخت آزمونی پایا و معتبر جهت اندازه گیری سطح تفکرهندسی دانش آموزان بر اساس نظریه ون هیلی است. روش پژوهش پیمایشی بوده و ابزار این پژوهش با توجه به مطالعه ادبیات پیشین و تحقیقات انجام شده، تهیه گردید. این ابزار، آزمونی مشتمل بر 21 سوال بر اساس نظریه ون هیلی است که سطح تفکرهندسی دانش آموزان را مشخص می کند. مفاهیم هندسی دخیل در ساخت این آزمون شامل زاویه، مثلث، مربع، مستطیل، لوزی، متوازی الاضلاع، ذوزنقه و دایره هستند. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مقطع ابتدایی و دانش آموزان سه پایه مقطع راهنمائی شهر تهران است. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 507 نفر از دانش آموزان شامل 162 نفر پایه چهارم، 174 نفر پایه پنجم، 85 نفر پایه ششم، 47 نفر پایه هفتم و 39 نفر پایه هشتم در شهر تهران انتخاب و آزمون روی آن ها اجرا شد. روش های به کار رفته شامل اعتبار محتوایی و سازه (تحلیل عاملی)، تحلیل گویه ها شامل ضریب دشواری، ضریب تمیز و مقدار آلفای کرونباخ برای هماهنگی درونی سوالات است. پنج عامل به کمک تحلیل عاملی شناسایی شد که عبارتند از: ویژگی اشکال از بعد زاویه، چرخش، ویژگی اشکال از بعد زاویه قائمه، ویژگی اشکال و زوایا، و ارتباط اشکال با یکدیگر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2034

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ASGARI M. | MAZLOMI A.

نشریه: 

Educational Measurement

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    233
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

The aim of this study was to determine the effect of training the components of “assessment as learning” on the self-concept and mathematic academic achievement of the third grade students in Arak guidance schools. A sample of 67 students (including 2 classes), selected through multi-phase random selection, was assigned to both experimental and control groups. An Ahlovalia self-concept pretest was administered to both groups and the scores of mathematics from formative assessment during the first 45 days of the semester were considered as pretest scores. Then, the experimental group attended training the components of “assessment as learning” for 12 sessions, but the control group received no treatment. Finally, both groups were administered Ahlovalia self-concept post-test and the scores of mathematics from formative assessment during the three months training the components of “assessment as learning” were considered as post-test scores mathematics. Data analysis through MANOVA showed that the training the components of “assessment as learning” significantly increased the self-concept and the mathematic academic achievement of the subjects at p=0/01 level. Also, training the components of “assessment as learning” had positively affected all sub-scale related to self-concept except the behavior subscale.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

Educational Measurement

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

This paper examines the structure factor (Confirmatory) of a Persian Version of the State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) in Iranian Clinical Sample. Sampel of this study consisted of 553 patients that referred to two psychiatric clinic in Tehran city between 86 - 89 years, (178 males and 375 females) between 17-66 years with the diagnostic group that were classified; anxiety disorders, mood disorders, obsessive-compulsive disorders, personality disorders, impulsive control disorder and phobia disorder with convenient sampling. After data collection, data were analyzed by Exploratory and confirmatory factor analysis, in the end, a questionnaire consisting of 48 item with five scales and four subscales; (the State Anger (internal state and external state), Trait Anger (Angry temperament and Angry reaction), Anger Expression-Out, Anger Expression- In and Anger Control) were excluded as the final questionnaire. Significantly differences were obtained in the factor structure of Iranian and American samples. In section of Stait-anger instead of three subscales-feeling of anger, verbal expression of anger and physical expression of anger, extrated the internal state and external state subscale. In section of trait anger by eliminating the 19 item was confirmed angry temperament and the angry reaction subscales. In section of Expression of anger, two scales of Anger Control–out and Anger Control –In loading on a first factor as Anger Control. Three item of anger Expression-Out and five item of anger Expression- In eliminated due to poor psychometrics characteristics and loading on the irrelevant factor. Relatively stable factor structure were obtained for men and women with the exception of differences on the Anger Expression- In scale.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ROAEI F. | DELAVAR A. | FARROKHI N.A.

نشریه: 

Educational Measurement

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    578
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

The current paper reviews the concept of meta analysis of Anxiety & Depression researches in 1363-1385 at University of Allameh Tabatabaei university, faculty of psychology and education science. The relevant controls were convenient for the present research in order to study the aspect of Anxiety & Depression, therefore a number of 41 cases from 55 on anxiety including 36 case out of 59 on depression were optimized for meta analysis. Research methodology is structured due to revision in connection with descriptive statistics device, meanwhile it is meta analysis in terms of inferential statistics, therefore software of CMA (Comprehensive Meta Analysis) & SPSS used to analyze collected data. The whole Research analyzed in connection with significant of case reliability. Statistical method t (dependent & independent) is significant in scope of cause of effect in anxiety and way of anxiety therapy methods including cause and effect on depression for depression therapy methods .The sampling is cluster form, while sampling method for accessibility in Research linked to causes and anxiety factors, though the anxiety therapy method and accessible sampling method plus random sampling method are in significant range. The methods of randomly and cluster samplings in the field of cause and effect are depression components furthermore randomly sampling method in depression therapy method are significant too. The Research methodology used in cause, comparative and correlation area over cause and effect of anxiety, while anxiety therapy methods, the case of experimental & semi experimental methods are in significant range too. The results arisen by this paper demonstrate that Research carried out in the fields of anxiety and depression deserve more revision and modification because novel Researches are critical for application specifically in both fields concerned.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    55-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2102
  • دانلود: 

    899
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی پرسشنامه توانایی حل مساله اجتماعی (SPSI) و نقش آن در تبیین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی که در سال تحصیلی 87-88 مشغول به تحصیل بوده اند صورت گرفته است. بدین منظور 200 نفر از دانشجویان که 154 نفر دختر و 46 نفر پسر بودند به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پرسشنامه های توانایی حل مساله اجتماعی (SPSI) هوش هیجانی سیبریا شرینگ و خرده مقیاس سازگاری اجتماعی از پرسشنامه سازگاری بر روی آنها اجرا شد. نتایج نشان داد که با توجه به ضریب آلفای بدست آمده (0.85=a) برای 5 عامل سنجیده شده، و ضریب پایایی بازآزمایی (R=0.88)، پرسشنامه توانایی حل مساله اجتماعی از پایایی قابل قبولی برخوردار است. همچنین بررسی ساختار عاملی بیانگر وجود 5 عامل: سبک اجتنابی حل مساله (APS)، سبک منطقی حل مساله (RPS)، سبک تکانشی حل مساله (ICPS)، جهت گیری مثبت حل مساله (PPO) و جهت گیری منفی حل مساله (NPO) است.در ضمن بررسی اکتشافی درباره ارتباط بین متغیرهای مورد پژوهش نشان داد که توانایی حل مساله اجتماعی به طور معناداری هوش هیجانی (R2=0.322) و هم چنین سازگاری اجتماعی را (R2=0.304) تبیین می کند. این در حالی است که بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی همبستگی منفی و معناداری (R=0.53) (به دلیل نمره گذاری معکوس پرسشنامه سازگاری اجتماعی) بدست آمد. به طور کلی نتایج بدست آمده در مورد ساختار عاملی پرسشنامه توانایی حل مساله اجتماعی (SPSI) و ارتباط بین متغیرهای مورد پژوهش با نتایج پژوهش های قبلی همخوانی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 899 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    73-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    692
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی (کلوسترمن و استیج، 1992)، شامل پایایی، روایی و تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس، به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتی انجام شده است. حجم نمونه این پژوهش 464 دانشجو (149 پسر و 315 دختر) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین 5 دانشگاه دولتی شهر تهران انتخاب شدند و با مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی، علاوه بر عامل کلی باورهای معرفت شناختی ریاضی، شش عامل (مسائل دشوار، گام ها، فهمیدن، مسائل واژگانی، تلاش و مفید بودن) را برای مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی مطابق با نتایج پژوهش کلوسترمن و استیج (1992) شناسایی کرد. به منظور بررسی روایی همزمان، از اجرای همزمان مقیاس باورهای معرفت شناختی استفاده شد که حاکی از روایی همزمان مطلوب می باشد. پایایی بازآزمایی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون و همسانی درونی آن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. یافته های تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر می تواند در پژوهش های مربوط به باورهای معرفت شناختی ریاضی به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 692

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0