مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

875
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بی تفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 139

چکیده

 مقدمه: با توجه به شیوع بالای قلدری و تأثیر مکانیسم بی تفاوتی اخلاقی در افزایش نرخ ارتکاب به قلدری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بی تفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری تدوین یافت. روش: مطالعه ی حاضر با روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری در این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه ی اول شهر ابهر در سال تحصیلی 99-98 بودند و از میان مدارس مقطع متوسطه ی اول به روش تصادفی خوشه ای دو مدرسه انتخاب و پرسشنامه ی خودگزارش دهی رفتار اجتماعی کودکان-کریک و گروتپتر (1995) در آن ها اجرا شد, همچنین با همکاری کادر مدیریتی و مشاور مدرسه 31 دانش آموز برای هر گروه, انتخاب شدند. سپس یکی از مدارس به صورت هدفمند به عنوان گروه آزمایش جهت اجرای برنامه برگزیده شد و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ای دریافت نکرد. برنامه ی مداخله ای با محتوای مهارت حساسیت اخلاقی اندیکات, باک, میشل و ناروائیز (2001) به مدت 9 جلسه ی 45 دقیقه ای در گروه آزمایش اجرا شد همچنین, پرسشنامه ی بی تفاوتی اخلاقی بندوراو همکاران (1996) و پرسشنامه ی خودگزارش دهی رفتار اجتماعی کودکان کریک و گروتپتر (1995) پیش و پس از برنامه مداخله ای اجرا گردید و داده ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل مانکوا نشان داد که دریافت آموزش حساسیت اخلاقی در گروه آزمایش, موجب کاهش نمرات پس آزمون های مکانیسم بی تفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری نسبت به گروه کنترل گردید. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه, پیشنهاد می گردد که موضوع رشد اخلاقی و مهارت های مرتبط با آن در جهت توسعه چندوجهی مهارت های کودکان و نوجوانان درزمینه ی پیشگیری و کنترل خشونت و قلدری مدنظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابایی، ابوالفضل، واحدی، شهرام، ایمان زاده، علی، و ادیب، یوسف. (1399). اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بی تفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری نوجوانان. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، 10(37 )، 123-139. SID. https://sid.ir/paper/384494/fa

    Vancouver: کپی

    بابایی ابوالفضل، واحدی شهرام، ایمان زاده علی، ادیب یوسف. اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بی تفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری نوجوانان. پژوهش های روان شناسی اجتماعی[Internet]. 1399؛10(37 ):123-139. Available from: https://sid.ir/paper/384494/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل بابایی، شهرام واحدی، علی ایمان زاده، و یوسف ادیب، “اثربخشی آموزش مهارت حساسیت اخلاقی بر کاهش مکانیسم بی تفاوتی اخلاقی و ارتکاب قلدری نوجوانان،” پژوهش های روان شناسی اجتماعی، vol. 10، no. 37 ، pp. 123–139، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384494/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button