مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی معادلات ساختاری مهارت های ذهن آگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 134

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط ساختاری مهارت های ذهن آگاهی, تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل همه ی نوجوانان 12 تا 14 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1394 بود که درنهایت 480 نفر از آن ها بر اساس فرمول برآورد حجم نمونه کلاین, به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چک لیست تنظیم هیجانی (Shields, & Cicchetti, 1998), پرسش نامه ی اضطراب اجتماعی (La Gerca & Lopez, 1998), مقیاس ذهن آگاهی و پذیرش کودکان (Baer, Smith, Gregory, Allen, 2005) و پرسشنامه حساسیت اضطرابی (Silverman, Fleisig, Rabian, Peterson, 1991) استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای AMOS و SPSS و به روش تحلیل مسیر انجام شد. ضرایب همبستگی نشان داد که بین تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی (p=0/001), ذهن آگاهی و اضطراب اجتماعی (p=0/034) و حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی (p=0/001) به طور مستقیم همبستگی معناداری وجود داشت (p=0/001). ضرایب رگرسیون نشان داد که حساسیت اضطرابی با میانجیگری تنظیم هیجان به میزان 1/0 شدت اضطراب اجتماعی را پیش بینی می کند (p=0/001). شدت اضطراب اجتماعی از طریق ذهن آگاهی و با میانجیگری تنظیم هیجان به میزان 04/0 قابل پیش بینی بود. به طورکلی نتایج پژوهش نشان داد رابطه معناداری بین حساسیت اضطرابی, ذهن آگاهی, تنظیم هیجانی و اضطراب اجتماعی وجود دارد و همچنین حساسیت اضطرابی و ذهن آگاهی از طریق تنظیم هیجان قادر به پیش بینی معنادار اضطراب اجتماعی در نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلیان، مرضیه، محمدخانی، شهرام، و حسنی، جعفر. (1400). الگوی معادلات ساختاری مهارت های ذهن آگاهی, تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(1 (پیاپی 83) )، 121-134. SID. https://sid.ir/paper/384799/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلیان مرضیه، محمدخانی شهرام، حسنی جعفر. الگوی معادلات ساختاری مهارت های ذهن آگاهی, تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛22(1 (پیاپی 83) ):121-134. Available from: https://sid.ir/paper/384799/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه اسماعیلیان، شهرام محمدخانی، و جعفر حسنی، “الگوی معادلات ساختاری مهارت های ذهن آگاهی, تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 83) ، pp. 121–134، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button