مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

405
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

منابع آگاهی دیپلماتیک در ایران دوره قاجار

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 114

چکیده

 "آگاهی" پروسه ای اکتسابی است که انسان در تعامل با دیگران و در فرآیند آموزش کسب می کند. با توجه به حاکمیت قواعد سنتی بر حوزه ی مناسبات دیپلماتیک ایران, نیاز به بروزرسانی این قواعد ضروری می نمود. روند تدریجی تشکیل و نهادینه شدن وزارت دول خارجه در طول دوره ی قاجار, این فرصت را فراهم آورد تا با برداشتن گامی در راستای این انسجام, منابع آگاهی بخش دیپلماتیک آن نیز تحول یافته و با سیر مدرنیزاسیون اداری این نهاد منطبق گردد. منابع آگاهی دیپلماتیک به منشا دانش در این حوزه اطلاق می شود؛ سیر تحول این منابع مساله پژوهش حاضر است. منابع آگاهی دیپلماتیک کدامند؟ و مسیر تحول آن در طول دوره ی قاجار چگونه بود؟ سوالی اساسی است که مساله ی پژوهش حاضر را شکل می دهد. بنابراین فرضیه ی تحقیق اینگونه تنظیم شد: سیر تحول منابع آگاهی دیپلماتیک در ایران سیری است از کسب آگاهی شفاهی به سمت آگاهی مبتنی بر آموزش. تحول منابع آگاهی در دوره ی قاجار ارتباطی دوسویه با رشد نهاد دیپلماتیک دارد یعنی تحول در منشاهای آگاهی, تحول در نهاد را نیز به دنبال داشته است و بالعکس؛ یافته های پژوهش نشان می دهد در دوره ی اول قاجار منشاهای آگاهی عموما شفاهی هستند و با گسترش مناسبات خارجی, آگاهی تجربی نیز شکل می گیرد. در دوره ی تحول تشکیلات دیپلماتیک, شاهد رشد آگاهی تجربی و گام های آن به سوی آگاهی مبتنی بر آموزش هستیم؛ این پروسه در دوره ی آخر قاجار با تشکیل مدرسه ی عالی علوم سیاسی تکمیل و منشا آگاهی های دیپلماتیک به آموزش مدون تغییر می یابد. در جستار حاضر با روش توصیفی-تبیینی به سیر این تحول پرداخته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی زاده، صباح، پورمحمدی املشی، نصراله، و فلاح توتکار، حجت. (1399). منابع آگاهی دیپلماتیک در ایران دوره قاجار. پژوهش های تاریخی ایران و اسلام، 14(26 )، 93-114. SID. https://sid.ir/paper/385010/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی زاده صباح، پورمحمدی املشی نصراله، فلاح توتکار حجت. منابع آگاهی دیپلماتیک در ایران دوره قاجار. پژوهش های تاریخی ایران و اسلام[Internet]. 1399؛14(26 ):93-114. Available from: https://sid.ir/paper/385010/fa

    IEEE: کپی

    صباح خسروی زاده، نصراله پورمحمدی املشی، و حجت فلاح توتکار، “منابع آگاهی دیپلماتیک در ایران دوره قاجار،” پژوهش های تاریخی ایران و اسلام، vol. 14، no. 26 ، pp. 93–114، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385010/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button