مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نرخ انتقال یادگیری: چارچوبی نوآورانه برای ارزشیابی اثربخش برنامه های آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 41

چکیده

 یکی از چالش هایی که ادارات آموزش سازمان های تولیدی, بازرگانی, و خدماتی با آن روبرو هستند, ناتوانی در ارایه گزارش عملکرد خویش بر مبنای شاخص هایی است که نشان دهد تا چه اندازه در بهبود عملکرد کارکنان سازمان تاثیرگذار بوده اند. امروزه شاخص هایی چون نفر/ ساعت, میانگین رضایت کارکنان از دوره ها, تعداد قبول شدگان در آزمون های حرفه ای, و امثالهم نمی تواند مدیران را اقناع کند که آموزش توانسته نقش تاثیرگذاری در سازمان ایفا کند. لذا این مقاله درصدد است تا بر مبنای مفهوم انتقال یادگیری, شاخص کیفی را به منظور اندازه گیری اثربخشی برنامه های آموزشی ارایه کند. این شاخص که نرخ انتقال یادگیری نام دارد با بکارگیری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب تعیین (از طریق محاسبه نمرات یادگیرندگان در اتمام دوره و نمرات ارزیابی پیگیری عملکرد یادگیرندگان طی دوره زمانی 3 تا 6 ماه پس از دوره) قابل استخراج است (این شیوه در مقاله حاضر راهبرد خطی ساده نام گرفته است). همچنین در صورتی که بخواهیم علاوه بر یادگیری حاصل از دوره, نقش سایر متغیرها در بهبود عملکرد را محاسبه کنیم, می توان با بکارگیری رگرسیون چندگانه, تصویر بهتری به دست آورد (این شیوه در مقاله حاضر راهبرد خطی خوشه ای نام گرفته است). مهم ترین مزیت شاخص پیشنهادی این است که تحت تاثیر عوامل کمی نظیر افزایش تعداد دوره ها, نفر/ ساعت و امثالهم قرار نگرفته و صرفا بهبود شرایط کیفی دوره (مدرس, محتوی, شرایط یادگیری, و امثالهم) و محیط کار می تواند موجب افزایش نرخ مذکور شود. رو ش پژوهش از حیث رویکرد کیفی و از جهت روش جمع آوری داده ها دلفی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفایی موحد، سعید، حاجی زاد، محمد، و صالحی، کیوان. (1399). نرخ انتقال یادگیری: چارچوبی نوآورانه برای ارزشیابی اثربخش برنامه های آموزشی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 7(27 )، 20-41. SID. https://sid.ir/paper/385508/fa

    Vancouver: کپی

    صفایی موحد سعید، حاجی زاد محمد، صالحی کیوان. نرخ انتقال یادگیری: چارچوبی نوآورانه برای ارزشیابی اثربخش برنامه های آموزشی. آموزش و توسعه منابع انسانی[Internet]. 1399؛7(27 ):20-41. Available from: https://sid.ir/paper/385508/fa

    IEEE: کپی

    سعید صفایی موحد، محمد حاجی زاد، و کیوان صالحی، “نرخ انتقال یادگیری: چارچوبی نوآورانه برای ارزشیابی اثربخش برنامه های آموزشی،” آموزش و توسعه منابع انسانی، vol. 7، no. 27 ، pp. 20–41، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385508/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button