مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

280
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش راهبردی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی مصرف نشان های لوکس در ایران با رویکرد پژوهش ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 142

چکیده

 این پژوهش, با درنظر گرفتن اهمیت راهبردی مصرف گرایی و تجمل گرایی, در پی یافتن چرایی مصرف نشان های تجاری لوکس در جامعه ایران در زمینه اجتماعی و فرهنگی است. این پژوهش از لحاظ روش بصورت آمیخته(کیفی-کمی) می باشد که در بخش اول, با بکارگیری روش کیفی داده بنیاد, ابعاد اجتماعی و فرهنگی موضوع مشخص گردیده و در بخش بعدی, داده های موردنیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شده اند. روش پژوهش برحسب هدف, کاربردی؛ برحسب نوع داده, ترکیبی؛ و برحسب زمان گردآوری داده, مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش نخست, دربردارنده خبرگان دانشگاهی و متخصصان نشان و بازاریابی کشور بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع, 15 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و در بخش دوم, مصرف کنندگان نشان های تجاری لوکس (پوشاک و ساعت) مورد پژوهش قرار گرفتند. داده های پرسش نامه که پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شده بود با روش تحلیل عاملی تاییدی به آزمون گذاشته شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که انگیزه های اجتماعی مصرف نشان های تجاری لوکس عبارتند از: شهرت, خودتوصیفی, خودنمایی, همرنگی, موقعیت و اعتبار, تایید شدن, و انگیزه های فرهنگی شامل هنجارهای جامعه, فردگرایی جمع گرایی, مذهب, و وطن پرستی است که انگیزه های اجتماعی در مقابل انگیزه های فرهنگی, نقش راهبردی بیشتری در مصرف این نشان ها در جامعه ایران دارد. همچنین, از بین انگیزه های اجتماعی, خودتوصیفی و کسب اعتبار و آبروی اجتماعی و از بین انگیزه های فرهنگی, مذهب و وطن پرستی, اهمیت بیشتری دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهنیایی، عیسی، حسن پور، اسماعیل، محبی، سراج الدین، و باقری، مهدی. (1399). نقش راهبردی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی مصرف نشان های لوکس در ایران با رویکرد پژوهش ترکیبی. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 9(34 )، 121-142. SID. https://sid.ir/paper/385597/fa

    Vancouver: کپی

    شهنیایی عیسی، حسن پور اسماعیل، محبی سراج الدین، باقری مهدی. نقش راهبردی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی مصرف نشان های لوکس در ایران با رویکرد پژوهش ترکیبی. راهبرد اجتماعی فرهنگی[Internet]. 1399؛9(34 ):121-142. Available from: https://sid.ir/paper/385597/fa

    IEEE: کپی

    عیسی شهنیایی، اسماعیل حسن پور، سراج الدین محبی، و مهدی باقری، “نقش راهبردی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی مصرف نشان های لوکس در ایران با رویکرد پژوهش ترکیبی،” راهبرد اجتماعی فرهنگی، vol. 9، no. 34 ، pp. 121–142، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button