مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

434
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهشی فقهی درباره اعتبار علامت بازرگانی حلال

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 64

چکیده

علامت بازرگانی حلال از مسائل نوپدید است که در این مقاله برای نخستین بار با روش تحقیق توصیفی تحلیلی انتقادی و اسناد کتابخانه ای و میدانی بررسی فقهی می شود. نشان حلال, برند و گواهی بازرگانی است که جهت تضمین حلیت محصولات مصرفی برای مرکزهای تجاری و صنعتی از سوی برخی مرکزهای معتبر صادر می شود. این نشان موجب ظن به حلیت محصولات شده و ازآن جایی که از مسائل نو پدید بوده و در متون شرعی یافت نمی شود, از مصادیق ابزارهایی است که موجب ظنون مطلق به حساب می شود, ازاین رو تنها درنزد قائلان به اعتبار ظنون مطلق اعتبار دارد. نشان حلال از امارات معتبر شرعی است که درصورت عدم احراز جعلی بودن آن بر محصولات و عدم تعارض آن با ادله دیگر اعتبار دارد. این اعتبار عمومیت داشته و فرقی ندارد که مرکز تولیدکننده محصولات مسلمان یا کافر باشد و فروشنده محصولات مسلمان یا کافر باشد و بازار فروش آن متعلق به مسلمانان یا کافران باشد. این نشان بر قاعده عدم تذکیه و استصحاب عدم تذکیه مقدم است. درصورت تعارض علم مصرف کننده با نشان, علم مصرف کننده مقدم است, زیرا قطع بر ظن برتری دارد. در فرض تعارض بینه با نشان, بینه مقدم است, زیرا در کشف از واقع قوی تر از نشان است. در هنگام تعارض خبر واحد با نشان, بنابر قول به ظن خاص بودن خبر واحد و تقدم ظن خاص بر ظن مطلق, خبر واحد مقدم است و بنابر قول به ظن مطلق بودن خبر واحد یا ظن خاص بودن آن و برابری ظن خاص با ظن مطلق, هردو از اعتبار ساقط شده و باید براساس اصول عملی اقدام کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، اکبر. (1399). پژوهشی فقهی درباره اعتبار علامت بازرگانی حلال. پژوهشنامه حلال، 3(3 )، 49-64. SID. https://sid.ir/paper/385669/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی اکبر. پژوهشی فقهی درباره اعتبار علامت بازرگانی حلال. پژوهشنامه حلال[Internet]. 1399؛3(3 ):49-64. Available from: https://sid.ir/paper/385669/fa

    IEEE: کپی

    اکبر محمودی، “پژوهشی فقهی درباره اعتبار علامت بازرگانی حلال،” پژوهشنامه حلال، vol. 3، no. 3 ، pp. 49–64، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385669/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button