مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان قربانیِ قلدری

صفحات

 صفحه شروع 565 | صفحه پایان 591

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامZ آموزش بخشایش گری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش­ آموزان قربانیِ قلدری دوره اول متوسطه بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعة نیمه­ تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعة دانش ­ آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-99, نمونه ­ ای متشکل از 32 دانش­ آموز قربانی قلدری, انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. گروه آزمایش ده جلسه مداخله آموزش بخشایش گری دریافت نمود. بعد از اتمام آموزش نمرات پس آزمون اخذ و با استفاده از روش کواریانس چند متغیره تحلیل شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامة قربانی قلدری, مقیاس بهزیستی تحصیلی و بسته آموزش بخشایش گری بود. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد, آموزش بخشایش گری بر مؤلفه ­ های ارزش مدرسه, رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با مدرسه تأثیر مثبت, و بر مؤلفة فرسودگی نسبت به مدرسه تأثیر منفی دارد. نتیجه ­ گیری: بر اساس یافته­ ها پیشنهاد می­ شود, برنامه آموزش بخشایش گری در مدارس ارائه شود تا دانش ­ آموزان بتوانند با ترمیم آسیب های ناشی از تجارب گذشته, تقویت روابط و ایجاد احساسات و نگرش مثبت نسبت به همسالان و مدرسه, بهزیستی تحصیلی را افزایش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، دل آرام، بدری، رحیم، فتحی آذر، اسکندر، و نعمتی، شهروز. (1400). اثربخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان قربانیِ قلدری. روان شناسی کاربردی، 15(3 (پیاپی 59) )، 565-591. SID. https://sid.ir/paper/386140/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی دل آرام، بدری رحیم، فتحی آذر اسکندر، نعمتی شهروز. اثربخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان قربانیِ قلدری. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛15(3 (پیاپی 59) ):565-591. Available from: https://sid.ir/paper/386140/fa

    IEEE: کپی

    دل آرام محمدی، رحیم بدری، اسکندر فتحی آذر، و شهروز نعمتی، “اثربخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان قربانیِ قلدری،” روان شناسی کاربردی، vol. 15، no. 3 (پیاپی 59) ، pp. 565–591، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386140/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button