Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

377
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

469
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد شاخص های مورفوتکتونیکی در تحلیل مخاطرات زمین لغزش در راه آهن ناحیه ی لرستان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 66

چکیده

 یکی از مهم ترین پدیده هایی که ایمنی خطوط ریلی را کاهش می دهد, مخاطرات طبیعی ناشی از حرکات دامنه ای و زمین لغزش است که خسارات جانی و مالی بسیاری را در پی دارد. با شناسایی مناطق دارای پتانسیل خطر می توان از بروز چنین حادثه هایی جلوگیری کرد. هدف این تحقیق, ارزیابی محدوده ی خطوط ریلی ناحیه ی لرستان از لحاظ شدت فعالیت های تکتونیکی و تأثیر این فعالیت ها در ایجاد و تشدید مخاطرات زمین لغزش در این حوضه است. ارزیابی نسبی وضعیت تکتونیکی منطقه با استفاده از شاخص تکتونیکی lat, و محاسبه ی هفت شاخص ژئومورفولوژیکی و مورفوتکتونیکی نظیر منحنی های هیپسومتری(Hi), انتگرال هیپسومتری, شاخص شیب طولی رودخانه (SL), نسبت شکل حوضه (BS), شاخص عدم تقارن حوضه ی زهکشی (AF), شاخص نسبت پهنای کف دره به عمق دره (VF), فاکتور تقارن توپوگرافی عرضی (T) و شاخص نسبت V انجام گرفت. زمین لغزش های منطقه نیز با استفاده از تصاویر ماهواره ای, نقشه های توپوگرافی و زمین شناسی و همچنین تحقیقات میدانی مشخص شد. در مرحله ی بعد برای برقراری ارتباط کمّی بین لغزش های مشاهده شده و شاخص های تکتونیکی در زیر حوضه ها از روش تحلیل رگرسیون خطی استفاده و به دلیل ناهمگنی شاخص ها در دامنه ی اعداد, به روش نمره ی Z استاندارد شد و برای برقراری ارتباط بین شاخص ها و برداشت های میدانی مدل رگرسیون خطی آن محاسبه شد. نتیجه ی این تحقیق نشان داد که منطقه از لحاظ فعالیت های نئوتکتونیکی جوان است, اما شدت فعالیت در همه جای آن یکسان نیست, به نحوی که حوضه های 1, 3 و 12 بیشترین فعالیت تکتونیکی را داشته و حوضه های 9, 10, 11 و 13, فعالیت به نسبت کمتری دارند. حداکثر رخداد زمین لغزش در اطراف خطوط ریلی در حوضه های 5 و 12 مشاهده شد. براساس مشاهدات میدانی, بیش از 80 درصد کل زمین لغزش های منطقه ی بین ایستگاه درود تا تنگ هفت, در محدوده ی فعالیت تکتونیکی زیاد تا بسیار زیاد قرار دارد که این موضوع نشان دهنده ی تأثیر فعالیت زمین ساخت بر فراوانی زمین لغزش های منطقه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشاری، امیر، قهرودی تالی، منیژه، صدوق، سیدحسن، و احتشامی معین آبادی، محسن. (1398). کاربرد شاخص های مورفوتکتونیکی در تحلیل مخاطرات زمین لغزش در راه آهن ناحیه ی لرستان. مدیریت مخاطرات محیطی، 6(1 )، 51-66. SID. https://sid.ir/paper/386466/fa

    Vancouver: کپی

    افشاری امیر، قهرودی تالی منیژه، صدوق سیدحسن، احتشامی معین آبادی محسن. کاربرد شاخص های مورفوتکتونیکی در تحلیل مخاطرات زمین لغزش در راه آهن ناحیه ی لرستان. مدیریت مخاطرات محیطی[Internet]. 1398؛6(1 ):51-66. Available from: https://sid.ir/paper/386466/fa

    IEEE: کپی

    امیر افشاری، منیژه قهرودی تالی، سیدحسن صدوق، و محسن احتشامی معین آبادی، “کاربرد شاخص های مورفوتکتونیکی در تحلیل مخاطرات زمین لغزش در راه آهن ناحیه ی لرستان،” مدیریت مخاطرات محیطی، vol. 6، no. 1 ، pp. 51–66، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386466/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا