مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سماع رنگ در غزلیات شمس (کمپوزیسیون رنگ و تاثیر رنگ در ادراک خودآگاه و ناخودآگاه)

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 234

چکیده

 در این پژوهش, شیوه های کاربرد رنگ را در غزلیات شمس مولانا بررسی کرده ایم؛ شیوه هایی که انتقال معانی و مفاهیم ذهنی او را تسریع کرده اند و از نظر شناختی نیز حائز اهمیت هستند. رنگ در غزلیات شمس بسیار تراکم دارد. به همین دلیل, ما از کثرت رنگ به «سماع رنگ» تعبیر کرده ایم. منظور از کثرت رنگ, هم تعداد رنگ هاست و هم رنگ در انواع نمودهای آن و نیز شیوه های کاربرد رنگ ها در آن مد نظر است. این تراکم رنگ را به طرق مختلف که عبارتند از: کمپوزیسیون رنگ (خلوص رنگ, حرکت در رنگ, هارمونی رنگ و کنتراست رنگ) و تاثیر رنگ در ادراک خودآگاه و ناخودآگاه, و نیز اکسپرسیون رنگ (روان شناسی رنگ) بیان کرده ایم. ترکیب بندی رنگ ها در غزلیات شمس, گاهی در یک بیت, گاهی در چند بیت پیاپی و گاهی در هر بیت یک غزل, پی درپی, یک یا چند رنگ یا مصادیق رنگ ها به کار برده شده است. در این پژوهش, رنگ های پربسامد را با مفاهیم آن ها تحلیل کرده ایم و از اصطلاحاتی که در فیزیک و هنر کاربرد دارند, در خدمت ادبیات و روان شناسی بهره برده ایم. به دلیل گستردگی رنگ ها در غزلیات شمس, فقط به رنگ های سفید, سیاه و قرمز بسنده کرده ایم. روش ما در این تحقیق نیز کمی و کیفی است. مولانا در همه غزلیات خویش از رنگ ها برای بیان مفاهیم انتزاعی و گاهی مفاهیم محسوس و حقیقی بهره برده است. همچنین, از رنگ ها بیشتر به شکل نمادین و سمبولیک استفاده کرده است. در عرصه شعر, رنگ ها که مثل های ازلی هستند و فرزندان نورند و نور مادر آن هاست یاریگر اندیشه مولانا هستند. این مفاهیم انتزاعی با رنگ برای انسان ملموس تر و محسوس تر می گردند. نویسندگان در این پژوهش برآنند که ابعاد تازه ای از این جهان پررمز و راز مولانا را در غزلیات شمس با تلفیق رویکردهای زیبایی شناختی و روان شناختی بازنمایی کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، حبیب اله، مرادی، علیرضا، فلاح، غلامعلی، و غلام زاده، صدیقه. (1398). سماع رنگ در غزلیات شمس (کمپوزیسیون رنگ و تاثیر رنگ در ادراک خودآگاه و ناخودآگاه). پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، 8(2 )، 215-234. SID. https://sid.ir/paper/386529/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی حبیب اله، مرادی علیرضا، فلاح غلامعلی، غلام زاده صدیقه. سماع رنگ در غزلیات شمس (کمپوزیسیون رنگ و تاثیر رنگ در ادراک خودآگاه و ناخودآگاه). پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت[Internet]. 1398؛8(2 ):215-234. Available from: https://sid.ir/paper/386529/fa

    IEEE: کپی

    حبیب اله عباسی، علیرضا مرادی، غلامعلی فلاح، و صدیقه غلام زاده، “سماع رنگ در غزلیات شمس (کمپوزیسیون رنگ و تاثیر رنگ در ادراک خودآگاه و ناخودآگاه)،” پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، vol. 8، no. 2 ، pp. 215–234، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386529/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button