مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهشی فلسفی درباب نقش رسانه ای هنرگرافیک بر اساس نظریه صنعت فرهنگ مکتب فرانکفورت

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 140

چکیده

رسانه و تاثیر آن بر فرهنگ از موضوعات موردتوجه اندیشمندان مکتب فرانکفورت بوده است. خط فکری و تحقیقی آنان بر اساس نقد وضعیت انسان معاصر از وجه خرد و کلان به بیان نظریه هایی درباره ظهور و نفوذ سرمایه داری انجامید. آنان با نگاه انتقادی سلطه نظام سرمایه داری در ارتباطات, فرهنگ و هنر را به شکل نظریه ای تحت عنوان «صنعت فرهنگ» مطرح کردند. این نظریه پردازان با تحلیل فرهنگ در جامعه صنعتی به این نتیجه رسیدند که وسایل ارتباط جمعی باعث درهم آمیختگی هنر, فلسفه و اقتصاد شده و ارزش های فرهنگی را به شکل کالای مبادلاتی درآورده اند. همچنین در مطالعه هنر از دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت دو نوع هنر مطرح می شود: هنر اصیل و هنر بازتولید پذیر و مصرفی. گرافیک به عنوان هنری بازتولید پذیر, علاوه بر این که واجد جنبه زیباشناسانه است, به دلیل مناسبات اقتصادی سرمایه داری معاصر در قلمرو رسانه سهم زیادی در تبلیغات و گسترش نظام سرمایه داری داشته و به عنوان هنری در عرصه رسانه در نظام اقتصادی جایگاه خود را تثبیت کرده است. در این پژوهش سعی شده ضمن توجه به جنبه های هنری گرافیک, با رویکرد انتقادی, نقش رسانه ای آن را, به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اطلاع رسانی و نشر دانش اجتماعی, در بستر صنعت فرهنگ بررسی کنیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهنما، آذر، و شریف زاده، محمدرضا. (1398). پژوهشی فلسفی درباب نقش رسانه ای هنرگرافیک بر اساس نظریه صنعت فرهنگ مکتب فرانکفورت. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، 12(81/1 )، 123-140. SID. https://sid.ir/paper/386785/fa

    Vancouver: کپی

    رهنما آذر، شریف زاده محمدرضا. پژوهشی فلسفی درباب نقش رسانه ای هنرگرافیک بر اساس نظریه صنعت فرهنگ مکتب فرانکفورت. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1398؛12(81/1 ):123-140. Available from: https://sid.ir/paper/386785/fa

    IEEE: کپی

    آذر رهنما، و محمدرضا شریف زاده، “پژوهشی فلسفی درباب نقش رسانه ای هنرگرافیک بر اساس نظریه صنعت فرهنگ مکتب فرانکفورت،” شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 12، no. 81/1 ، pp. 123–140، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386785/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button