مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل سه استدلال به نفع «صمیمیت استاد» در تدریس با رویکرد اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 192

چکیده

 هدف: این مقاله در صدد تحلیل اخلاقی صمیمیت استاد در فرایند تدریس بود تا بر اساس آن استدلالهای موافقان و مخالفان, صمیمیت در کلاس درس را ارزیابی و پاسخ داده, دیدگاه مبتنی بر تعالیم اسلامی را ارائه دهد. روش: این مقاله به روش توصیفی تحلیلی, براساس و مبتنی بر رویکرد استدلالی و استفاده از آموزه های دینی است. یافته ها: در پاسخ به اخلاقی بودن یا غیر اخلاقی بودن صمیمیت, استدلالهایی اقامه شده است؛ برای موافقان: 1. استدلال مبتنی براثربخشی آموزشی, 2. استدلال مبتنی بر نتایج تربیتی و اخلاقی, 3. استدلال مبتنی بر نقش الگویی استاد, و برای مخالفان چهار استدلال: 1. استدلال مبتنی بر فروکاستن شأن استاد, 2. استدلال مبتنی بر اخلال در مدیریت استاد, 3. استدلال مبتنی بر عدم رعایت عدالت, 4. استدلال مبتنی بر مخاطره آمیز بودن صمیمیت. نتیجه گیری: با توجه به استدلالهای موافق و مخالف, نمی توان به شکل مطلق صمیمیت را نقض یا ابرام کرد؛ لذا یافته های این تحقیق نشان می دهد ضمن آنکه می توان این اصل را به عنوان یک ظرفیت مهم در فرایند تدریس پذیرفت, ولی در برخی موقعیتهای خاص, رعایت حدود و ثغور اخلاقی برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی ضروری است. نتیجه آنکه صمیمیت به عنوان اصل راهبردی و تربیتی, لازمه تدریس و آموزش اثربخش است؛ اما در برخی از وضعیتها و موقعیتها به شدت می تواند منجر به ایجاد چالشهای اخلاقی شده, مسیر آموزش را منحرف سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاح، محمدجواد، و عواطفی، زهرا. (1400). تحلیل سه استدلال به نفع «صمیمیت استاد» در تدریس با رویکرد اخلاقی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 25(1 (پیاپی 86) )، 171-192. SID. https://sid.ir/paper/386839/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح محمدجواد، عواطفی زهرا. تحلیل سه استدلال به نفع «صمیمیت استاد» در تدریس با رویکرد اخلاقی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1400؛25(1 (پیاپی 86) ):171-192. Available from: https://sid.ir/paper/386839/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد فلاح، و زهرا عواطفی، “تحلیل سه استدلال به نفع «صمیمیت استاد» در تدریس با رویکرد اخلاقی،” مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، vol. 25، no. 1 (پیاپی 86) ، pp. 171–192، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386839/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button