مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسة اثربخشی طرح واره درمانی و واقعیت درمانی بر سرمایة روان شناختی مربیان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 511 | صفحه پایان 536

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی طرح واره درمانی و واقعیت­ درمانی بر سرمایة روان شناختی مربیان پیش دبستانی شهرستان شهرکرد اجرا شد. روش: جامعة آماری کلیة مربیان پیش دبستانی شهرستان شهرکرد بودند که از بین آن ها تعداد 45 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و 1 گروه گواه (هر کدام 15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة سرمایة روان شناختی (لوتانز و همکاران, 2007) بود که طی سه مرحلة پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل شد. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که دو روش طرح­ واره درمانی و واقعیت­ درمانی بر روی میانگین نمرات کل سرمایه روان­ شناختی و مؤلفه­ های خودکارآمدی, امیدواری و خوش­ بینی به یک اندازه تأثیر پایدار داشته­ اند (05/0 >P). ضرایب اتا نیز برای سرمایه روان شناختی برابر با 432/0و برای خودکارآمدی, امیدواری و خوش بینی به ترتیب برابر با 265/0, 207/0 و 151/0 به دست آمد. نتیجه گیری: نتیجه گیری شد که هر دو روش طرح­ واره درمانی و واقعیت­ درمانی برای بهبود سرمایه روان­ شناختی مربیان پیش دبستانی موثرند و می ­ توان آن ها را مورد استفاده قرار داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، علی، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، و چرامی، مریم. (1400). مقایسة اثربخشی طرح واره درمانی و واقعیت درمانی بر سرمایة روان شناختی مربیان پیش دبستانی. روان شناسی کاربردی، 15(3 (پیاپی 59) )، 511-536. SID. https://sid.ir/paper/387095/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری علی، شریفی طیبه، غضنفری احمد، چرامی مریم. مقایسة اثربخشی طرح واره درمانی و واقعیت درمانی بر سرمایة روان شناختی مربیان پیش دبستانی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛15(3 (پیاپی 59) ):511-536. Available from: https://sid.ir/paper/387095/fa

    IEEE: کپی

    علی نصیری، طیبه شریفی، احمد غضنفری، و مریم چرامی، “مقایسة اثربخشی طرح واره درمانی و واقعیت درمانی بر سرمایة روان شناختی مربیان پیش دبستانی،” روان شناسی کاربردی، vol. 15، no. 3 (پیاپی 59) ، pp. 511–536، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387095/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button