مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

361
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و اولویت بندی اثربخشی آموزش بیماران حین بستری-مطالعه توصیفی: بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) در سال 1396

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 192

چکیده

 مقدمه: آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران می باشد. موانع زیادی در آموزش به بیمار و عوامل مدیریتی در اجرای آن وجود دارد. بررسی تاثیر آموزش, جزو موارد مهم فرآیند آموزش به بیمار محسوب می گردد که نیاز به برنامه ریزی خاص و کنترل و ارزیابی های مکرر دارد. مطالعه موانع آموزش به بیمار از دید بیماران بستری و پرستاران شاغل و تاکید بر امر آموزش به بیمار و اثربخشی آموزش های ارایه شده به بیماران ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران بستری و تعیین اولویت بندی این عوامل طراحی شد. روش ها: این مطالعه از نوع کاربردی است و بصورت مقطعی در بازه زمانی شهریور تا بهمن 1396 در بیمارستان بقیه الله(عج) اجرا شده است. با توجه به محدود بودن جامعه هدف, 168 نمونه برای این مطالعه تعیین شد که بصورت نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی آموزش بیماران و پرسشنامه چک لیست ارزشیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار و مددجو می باشد. رگرسیون Backward در این تحقیق برای تعیین عوامل موثر بر اثربخشی آموزش استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو روش کار-محور با سطح معنی داری (01/0> p) از روش سنتی دستوری-ترجمه بهتر نتیجه داده اند. در مقایسه دو روش کار-محور با یکدیگر, روش تعاملی-مشارکتی از روش معمولی در ارتباط با خودکارآمدی بهتر عمل کرد (01/0> p) ولی در مورد مانع نگرشی, علیرغم اختلاف 5 نمره ای در میانگین دو گروه به نفع روش تعاملی-مشارکتی در دادن نگرش مثبت, به لحاظ آماری تفاوت معنی داری مشاهده نشد (266/0 > p). نتیجه گیری: این مطالعه بر روی 168 نفر اجرا شد. 79 نفر مرد (47٪ ) و 89 نفر زن (53٪ ) هستند. 41. 7٪ از شرکت کنندگان کمتر از 40 سال سن و مدرک تحصیلی 69٪ از شرکت کنندگان نیز لیسانس است. نتایج نشان داد که تمامی سازه ها بر روی نمره ارزیابی اثر معنی دار (05/0>P) آماری نشان دادند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بیاضیان سرکندی، نرگس، و رزقی شیرسوار، هادی. (1399). بررسی و اولویت بندی اثربخشی آموزش بیماران حین بستری-مطالعه توصیفی: بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) در سال 1396. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 13(3 )، 187-192. SID. https://sid.ir/paper/387192/fa

    Vancouver: کپی

    بیاضیان سرکندی نرگس، رزقی شیرسوار هادی. بررسی و اولویت بندی اثربخشی آموزش بیماران حین بستری-مطالعه توصیفی: بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) در سال 1396. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1399؛13(3 ):187-192. Available from: https://sid.ir/paper/387192/fa

    IEEE: کپی

    نرگس بیاضیان سرکندی، و هادی رزقی شیرسوار، “بررسی و اولویت بندی اثربخشی آموزش بیماران حین بستری-مطالعه توصیفی: بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) در سال 1396،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 13، no. 3 ، pp. 187–192، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387192/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button