مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه وارد براساس هوش، سبک های هویت، ابعاد سلامت روان و جنسیت

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 116

چکیده

 مقدمه: دانشجویان در نیمسال اول تحصیل تنیدگی های خاصی را تجربه می کنند که می تواند بر عملکرد تحصیلی آن ها تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه وارد با هوش, سبک های هویت, جنسیت, ابعاد سلامت روان و متغیر های مرتبط با آن, همچنین بررسی امکان پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس متغیرهای فوق بود. روش ها: در ماه اول سال تحصیلی 95-1394 از 167 دانشجوی نیمسال اول دانشگاه سلمان فارسی کازرون فرم A مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل برای سنجش هوش, سیاهه ی سبک های هویت و مقیاس ملی سلامت روانی دانشجویان برای سنجش سبک های هویت و ابعاد سلامت روان و متغیرهای مرتبط با سلامت روان در دو نوبت اخذ شد. یافته ها: ضرایب همبستگی پیرسون رابطه ی مثبت عملکرد تحصیلی (معدل نیمسال اول) با متغیرهای هوش, جنسیت (مونث بودن), هویت هنجاری, هویت اطلاعاتی, بهزیستی روانشناختی, حمایت اجتماعی, جو خانوادگی و رابطه ی منفی آن با افسردگی و اضطراب اجتماعی را نشان داد. با این همه در تحلیل رگرسیون صرفا متغیرهای جنسیت و هوشبهر توانستند عملکرد تحصیلی را (R2 تنظیم شده: 091/0) پیش بینی کنند. نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که همانند آنچه قبلا در دانش آموزان نشان داده شده در عملکرد تحصیلی دانشجویان نیمسال اول نیز نقش هوشبهر و جنسیت همچنان پررنگ است و هنوز سایر متغیرها نمی توانند قدرت این دو متغیر را در پیش بینی عملکرد تحصیلی داشته باشند. پیشنهاد می شود از متغیرهای دارای ارتباط معنی دار با عملکرد تحصیلی پایین در این پژوهش برای شناسایی دانشجویان در خطر عملکرد تحصیلی پایین, جهت ارایه ی مداخله های پیشگیرانه به آنها استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عظیم پور، علیرضا، شاملی، لیلا، کریم زادگان، زهرا، و عمادی، زهرا. (1399). پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه وارد براساس هوش, سبک های هویت, ابعاد سلامت روان و جنسیت. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 13(2 )، 104-116. SID. https://sid.ir/paper/387446/fa

    Vancouver: کپی

    عظیم پور علیرضا، شاملی لیلا، کریم زادگان زهرا، عمادی زهرا. پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه وارد براساس هوش, سبک های هویت, ابعاد سلامت روان و جنسیت. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1399؛13(2 ):104-116. Available from: https://sid.ir/paper/387446/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا عظیم پور، لیلا شاملی، زهرا کریم زادگان، و زهرا عمادی، “پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان تازه وارد براساس هوش, سبک های هویت, ابعاد سلامت روان و جنسیت،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 13، no. 2 ، pp. 104–116، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387446/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button