مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه اخلاق پژوهشی در نظام آموزش عالی سلامت

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 47

چکیده

 با توجه به رشد سریع و پرشتاب علم و فناوری در حوزه آموزش عالی و ﮔ ﺴ ﺘ ﺮ ش روزاﻓ ﺰ ون داﻧ ﺶ و ارتقاء کیفیت علم, دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مستلزم توسعه فرهنگ ارزش های اخلاقی در میان ذینفعان آموزش عالی خصوصاً حوزه سلامت می باشد. این مطالعه مروری با هدف بررسی جایگاه اخلاق پژوهشی در نظام آموزش عالی انجام شد. تلاش در شناخت بیشتر و توسعه اخلاق در حوزه سلامت از وظایف مراکز آموزش عالی می باشد. بنابراین در مسیر پژوهش, ﺻ ﺪ اﻗ ﺖ , امانت داری و رازداری ﻫ ﻨ ﮕ ﺎ م ﺑ ﺮ رﺳ ﻲ ﻧ ﺘ ﺎ ﻳ ﺞ ﭘ ﮋ وﻫ ﺶ , دﻗ ﺖ در ﺣ ﺴ ﻦ اﺳ ﺘ ﻔ ﺎ ده از ﺑ ﻮ دﺟ ﻪ و وﺳ ﺎ ﻳ ﻞ , ﺑ ﺎ ﻳ ﺪ مدنظر ﭘ ﮋ وﻫ ﺸ ﮕ ﺮ ان قرار ﮔ ﻴ ﺮ د. داده های این مقاله با استفاده از مقالات منتشرشده در پایگاه های اطلاعاتی؛ Google Scholar, Scopus, Sciences Direct, Magiran, SID, PubMed, IranDoc, Iranmedex و با استفاده ازکلیدواژه های اخلاق, پژوهش, اخلاق پژوهشی, اخلاق آموزشی, آموزش عالی و سلامت جمع آوری گردید. از مجموع 2728 مقاله یافت شده تعداد 59 مقاله از بازه زمانی سال های 2019-2003, که اطلاعات آن مرتبط با موضوع تحقیق بوده, موردبررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که در همه پژوهش های علمی, رعایت اصول و فرآیند علمی پژوهش, امری ضروری و غیرقابل انکار می باشد که باید توسط همه ی پژوهشگران مورد توجه قرار گیرد. ویژگی های فردی شامل تعهد و رازداری, صداقت, پشتکار و صبوری, روحیه همکاری در کار گروهی و ویژگی های حرفه ای شامل مسئولیت پذیری در مقابل جامعه و حامیان, همکاران, آزمودنی ها و همچنین, تحلیل داده ها و انتشار آن موردتوجه محققان می باشد. به طورکلی می توان گفت رعایت اخلاق در آموزش و پژوهش در جامعه علمی سلامت, نیازمند توجه به زیرساخت های لازم و کیفیت در پژوهش می باشد. لذا به منظور افزایش فرهنگ پژوهش و رعایت اصول اخلاق پیشنهاد می گردد, درس اخلاق در پژوهش به عنوان واحد درسی در تمامی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در نظر گرفته شود. همچنین به منظور نهادینه کردن فرهنگ اخلاق پژوهشی پیشنهاد به برگزاری کارگاه ها و هم اندیشی های اخلاق در پژوهش به طور مستمر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بالغی دماوندی، صدیقه، ضامنی، فرشیده، و تقوایی یزدی، مریم. (1398). جایگاه اخلاق پژوهشی در نظام آموزش عالی سلامت. تعالی بالینی، 9(1 )، 36-47. SID. https://sid.ir/paper/388015/fa

    Vancouver: کپی

    بالغی دماوندی صدیقه، ضامنی فرشیده، تقوایی یزدی مریم. جایگاه اخلاق پژوهشی در نظام آموزش عالی سلامت. تعالی بالینی[Internet]. 1398؛9(1 ):36-47. Available from: https://sid.ir/paper/388015/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه بالغی دماوندی، فرشیده ضامنی، و مریم تقوایی یزدی، “جایگاه اخلاق پژوهشی در نظام آموزش عالی سلامت،” تعالی بالینی، vol. 9، no. 1 ، pp. 36–47، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388015/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button