Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

575
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی جذابیت نسبی بازارهای صادراتی (مورد مطالعه: بازار صادراتی روسیه)

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 62

چکیده

 انتخاب بازار هدف مناسب, یکی از الزامات اصلی کسب سود در فرایند صادرات و حضور موفق در بازارهای بین المللی محسوب می شود و سیاست گذاری موثر در حوزه صادرات, مستلزم شناسایی بازارهای صادراتی و محصولات اولویت دار برای سرمایه گذاری های آتی است. در این مقاله, شاخص های جذابیت بازارهای صادراتی از طریق مصاحبه با خبرگان و بهره گیری از روش مرور اسنادی, استخراج و سپس, با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP اولویت بندی شده اند؛ داده ها مبتنی بر تحلیل محتوای مصاحبه های حضوری صورت گرفته در مورد شاخص ها, با 15 مدیر صادرکننده نمونه کشور است. در انتها نیز, با بهره گیری از شاخص های استخراج شده, جذابیت بازار صادراتی کشور روسیه برای صادرات محصولات ایرانی, به عنوان نمونه؛ مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحلیل ها, بیانگر آن است که اولا اولویت شاخص های ارزیابی جذابیت بازارهای صادراتی با توجه به ویژگی های خاص هر بازار مشخص می شود؛ ثانیا, شاخص های فاصله جغرافیایی با مبدا, اندازه بازار, سهم واردات در تجارت کشور مقصد و شدت رقابت از بیشترین اولویت و اهمیت در مقایسه با سایر شاخص ها برخوردارند. هم چنین, مدیران مورد مصاحبه در این تحقیق, صادرات به روسیه را به طور کلی جذاب می دانستند اما بازار روسیه را, یک بازار صادراتی چالشی نیز توصیف نموده اند که موفقیت در آن برای صادرکنندگان ایرانی, مستلزم توجه به نکاتی ویژه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صابریان، فاطمه، و ابراهیمی، مهدی. (1399). شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی جذابیت نسبی بازارهای صادراتی (مورد مطالعه: بازار صادراتی روسیه). بررسی های بازرگانی، 18(100 )، 46-62. SID. https://sid.ir/paper/388366/fa

    Vancouver: کپی

    صابریان فاطمه، ابراهیمی مهدی. شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی جذابیت نسبی بازارهای صادراتی (مورد مطالعه: بازار صادراتی روسیه). بررسی های بازرگانی[Internet]. 1399؛18(100 ):46-62. Available from: https://sid.ir/paper/388366/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه صابریان، و مهدی ابراهیمی، “شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی جذابیت نسبی بازارهای صادراتی (مورد مطالعه: بازار صادراتی روسیه)،” بررسی های بازرگانی، vol. 18، no. 100 ، pp. 46–62، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا