مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

726
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

745
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 403 | صفحه پایان 412

چکیده

 زمینه و هدف: مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم از استرس, اضطراب و افسردگی رنج می برند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی بر استرس, اضطراب و افسردگی این مادران انجام شد. مواد و روش ها: سی نفر از مادران دارای کودکان 8-6 ساله مبتلا به اختلال طیف اتیسم از مدارس شهر گرگان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و توسط یک روانشناس در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت آموزش تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه استرس ادراک شده, پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک بوده که توسط همه مادران قبل, بلافاصله و یک ماه پس از مداخله تکمیل گردید مقایسه بین دو گروه توسط آزمون تی مستقل انجام شد. یافته ها: قبل از مداخله, میانگین نمرات استرس, اضطراب و افسردگی در مادران کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری نداشت. اما میانگین نمرات دو گروه در زمان های بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله تفاوت معناداری داشت؛ بطوریکه میانگین نمرات استرس, اضطراب و افسردگی مادران کودکان اتیستیک در گروه کنترل در طول زمان تغییر معناداری نداشته اما در گروه مداخله در طول زمان کاهش معناداری داشته است. نتیجه گیری: مداخله تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهنآگاهی توانسته است استرس, اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم را کاهش دهد. استفاده از تقویت رفتاری مثبت برای کاهش استرس, اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به طیف اتیسم, پیشنهاد میگردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیریان، سعیدرضا، امیری مجد، مجتبی، شهریاری احمدی، منصوره، و الیاسی، لیلا. (1399). اثر بخشی تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی بر استرس, اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اتیسم. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 27(3 )، 403-412. SID. https://sid.ir/paper/388955/fa

    Vancouver: کپی

    امیریان سعیدرضا، امیری مجد مجتبی، شهریاری احمدی منصوره، الیاسی لیلا. اثر بخشی تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی بر استرس, اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اتیسم. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1399؛27(3 ):403-412. Available from: https://sid.ir/paper/388955/fa

    IEEE: کپی

    سعیدرضا امیریان، مجتبی امیری مجد، منصوره شهریاری احمدی، و لیلا الیاسی، “اثر بخشی تقویت رفتاری مثبت مبتنی بر ذهن-آگاهی بر استرس, اضطراب و افسردگی مادران کودکان مبتلا به اتیسم،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 27، no. 3 ، pp. 403–412، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388955/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا