Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

579
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روش موردکاوی به مثابه الگوی آموزش دلالت هایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 32

چکیده

 روش آموزش مبتنی بر مسیله و در قرایتی خاص تر, روش مبتنی بر موردکاوی (قضیه یا افته کاوی) یکی از روش های موثر یادگیری مسیله محور, استدلالی و انگیزشی است. در این مقاله با رویکردی تحلیلی توصیفی و با بررسی اسنادی و تجربی, خوانشی نو و عملیاتی از این روش و دلالتهای آن برای تبیین مکتب شهید سلیمانی ارایه شده است. بدین ترتیب, ضمن بررسی مفهوم, اهداف, خاستگاه و امتیازات موردکاوی, انواع موردکاوی از منظر چگونگی تدوین (کوتاه یا بلند, واقعی یا ساختگی, یک مرحله ای یا چندمرحله ای, ایستا یا پویا, متنی یا گفتاری, توصیفی یا پرسشگرانه), شیوه اجرا (در میدان یا خارج از میدان, فردی یا گروهی, یک جلسه ای یا چندجلسه ای, گروهی یا تیمی, با دسترسی یا بدون دسترسی, جواب بسته یا جواب باز) و نقش مربی و استاد (توصیف کننده, تبیین کننده, تسهیل کننده, بازیگر فعال) معرفی شده است. در ادامه چهار ملاحظه (مستند یا تخیلی بودن, رویکرد استقرایی یا قیاسی, فردمحوری یا موقعیت محوری, ژرفانگری یا پهنانگری) در مرحله پیش از تدوین شرح داده شده است. به علاوه نه گام عملیاتی برای مرحله تدین موردکاوی و نکاتی درباره مرحله اجرا و ارزیابی موردکاوی, مشخص شده است. سخن پایانی اینکه اگر بخواهیم حاج قاسم را به عنوان مکتب بشناسیم و بشناسانیم, باید در برنامه آموزشی دانشگاهی به او و امثال او بیش ازپیش و به گونه ای نو و متفاوت بپردازیم و یکی از راه های آسان رسیدن به این هدف, بهره مندی از الگوی آموزش موردکاوی است و این مهم جز با گردهمایی و هم افزایی افراد نزدیک حاج قاسم با عالمان دانش مدیریت و فرهیختگان ادبی برای ساخت موردکاوی های جذاب, موثر و واقعی میسور نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطیفی، میثم. (1399). روش موردکاوی به مثابه الگوی آموزش دلالت هایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی. مدیریت اسلامی، 28(4 )، 9-32. SID. https://sid.ir/paper/388994/fa

    Vancouver: کپی

    لطیفی میثم. روش موردکاوی به مثابه الگوی آموزش دلالت هایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی. مدیریت اسلامی[Internet]. 1399؛28(4 ):9-32. Available from: https://sid.ir/paper/388994/fa

    IEEE: کپی

    میثم لطیفی، “روش موردکاوی به مثابه الگوی آموزش دلالت هایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی،” مدیریت اسلامی، vol. 28، no. 4 ، pp. 9–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388994/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا