مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

273
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

79
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه پربسامدترین ساخت های صرفی-نحوی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوای طبیعی 6-4 ساله

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 91

چکیده

 هدف: کودکان کاشت حلزون در همه سطوح زبانی مشکلاتی دارند که مشکلات مربوط به مهار ت های صرفی-نحوی در آن ها بیش تر از سایر حوزه های زبانی گزارش شده است. با توجه به نقش مهم مهارت های صرفی و نحوی در توسعه توانایی های ارتباطی کودکان, این مطالعه با استفاده از آزمون تصویری بیان دستور زبان فارسی, پربسامدترین ساخت های صرفی و نحوی موجود در گفتار کودکان طبیعی 4-6 ساله را با کودکان کاشت حلزون شده مورد مقایسه قرار داده است. مواد و روشها: آزمودنیهای مورد مطالعه در این پژوهش مقطعی شامل 25 کودک کاشت حلزون شده و 25 کود طبیعی 4 تا 6 سال و تک زبانه (فارسی زبان) بودند. کودکان کاشت حلزون شده به روش نمونه گیری در دسترس از 3 مرکز توان بخشی مشهد و کودکان طبیعی نیز از مهدکودک های شهر مشهد انتخاب شدند. پس از انتخاب آزمودنی ها, آزمون تصویری بیان دستور زبان فارسی بر روی هر کودک اجرا شد. یافته ها: نتایج مطالعه تفاوت معناداری را بین میانگین نمرات کل آزمون در دو گروه نشان داد(05/0p<). هم چنین, در تمام ساخت های دستوری مورد بررسی به جز ساخت مربوط به جمله شرطی, کسره اضافه و ضمیر اشاره بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت(05/0p<). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که کودکان کاشت حلزون شده در کاربرد ساخت های پربسامد دستوری که به طور معمول در گفتار کودکان طبیعی 6-4 ساله فارسی زبان دیده می شوند, عملکرد ضعیف تری از همتایان طبیعی خود دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدحسینی، سیده سپیده، آقایی، فاطمه، رحمانی، شیما، مالکی شاه محمود، تکتم، حارث آبادی، فاطمه، و طیرانی نیک نژاد، حمید. (1398). مقایسه پربسامدترین ساخت های صرفی-نحوی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوای طبیعی 6-4 ساله. کومش، 22(1 (پیاپی 77) )، 85-91. SID. https://sid.ir/paper/389211/fa

    Vancouver: کپی

    سیدحسینی سیده سپیده، آقایی فاطمه، رحمانی شیما، مالکی شاه محمود تکتم، حارث آبادی فاطمه، طیرانی نیک نژاد حمید. مقایسه پربسامدترین ساخت های صرفی-نحوی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوای طبیعی 6-4 ساله. کومش[Internet]. 1398؛22(1 (پیاپی 77) ):85-91. Available from: https://sid.ir/paper/389211/fa

    IEEE: کپی

    سیده سپیده سیدحسینی، فاطمه آقایی، شیما رحمانی، تکتم مالکی شاه محمود، فاطمه حارث آبادی، و حمید طیرانی نیک نژاد، “مقایسه پربسامدترین ساخت های صرفی-نحوی در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان شنوای طبیعی 6-4 ساله،” کومش، vol. 22، no. 1 (پیاپی 77) ، pp. 85–91، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389211/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button