Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

271
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

166
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر

صفحات

 صفحه شروع 316 | صفحه پایان 331

چکیده

 اهداف: تصور اکثر افراد جامعه این است که سوء مصرف مواد پدیده ای مردانه است؛ در حالی که زنان همپای مردان در این ورطه پیشمی روند؛ به طوری که آمارها از افزایش تعداد زنان مبتلا خبر می دهند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی غن یسازی روابط زوجین بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل است. ابتدا از بین زنان رهاشده از مصرف مواد چهل نفر انتخاب و به طور تصادفی بیست نفر در گروه آزمایش و بیست نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. سپس آزمودنیها با آزمون تحمل پریشانی)سیمونز و گاهر, 2005 (مورد سنجش قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش در جلسات غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب دوبا, گراهام, بریتزم و میناترا (2009) شرکت کردند و آزمودنیهای گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از سه ماه آزمون پیگیری گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل واریانس چن دمتغیره با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. تحلیل های فوق با کمک نرم افزار انجام گرفت. یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که بین میانگین پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری نمرات مقیاس های های تحمل پریشانی گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. 05/P<0. میانگین تحمل پریشانی در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون از 34/533 به 42/80 در مرحله پس آزمون افزایش یافته است و در مرحله پیگیری میانگین به 42/533 رسیده است. همچنین معنادار بودن تعامل میان مراحل با گروه آزمایش در متغیر مذکور, حاکی از آن است که در مراحل پس آزمون و پیگیری, میانگین گروه آزمایش به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل است. نتیجه گیری: آموزش غن یسازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب با تاکید بر کنترل درونی, مسیولیتپذیری, ارزیابی رفتار از جهت درست یا نادرست بودن, داوری کردن در مورد رفتار خود و خودکنترلی و ایجاد رابطه می تواند در افزایش تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قاجاری، الهام، توزنده جانی، حسن، و نجات، حمید. (1399). اثربخشی آموزش غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر. افق دانش، 26(4 )، 316-331. SID. https://sid.ir/paper/389339/fa

    Vancouver: کپی

    قاجاری الهام، توزنده جانی حسن، نجات حمید. اثربخشی آموزش غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر. افق دانش[Internet]. 1399؛26(4 ):316-331. Available from: https://sid.ir/paper/389339/fa

    IEEE: کپی

    الهام قاجاری، حسن توزنده جانی، و حمید نجات، “اثربخشی آموزش غنی سازی روابط زوجین بر اساس نظریه انتخاب بر تحمل پریشانی زنان رهاشده از مصرف مواد مخدر،” افق دانش، vol. 26، no. 4 ، pp. 316–331، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389339/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا