مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

483
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی اجرای فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی با تلفن همراه بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری در کارورزی مراقبت ویژه

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: نقشه مفهومی, ابزاری مفید برای ارائه مراقبت طبق فرآیند پرستاری است. با توجه به دسترسی فراگیران به تلفن همراه و همچنین نقش این ابزار در افزایش مهارت های آنان در استفاده از فرآیند پرستاری, مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر اثربخشی فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی با تلفن همراه بر خودکارآمدی دانشجویان در کارورزی مراقبت ویژه انجام شده است. روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهه, 68 دانشجوی سال چهارم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نیم سال دوم سال تحصیلی 95-94 با تخصیص تصادفی طبقه ای در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. درگروه مداخله تدریس فرایند پرستاری به روش نقشه مفهومی مبتنی بر نرم افزار و در گروه کنترل تدریس به روش سنتی ارائه شد. خودکارآمدی فراگیران قبل و بعد از مداخله با «آزمون خودکارآمدی بالینی» مشتمل بر چهار حیطه سنجیده شد. مدیریت داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و تحلیل داده ها از طریق آماره های توصیفی و آزمون دقیق فیشر, استقلال مجذور کای و من ویتنی انجام شد. یافته ها: نمره کل خودکارآمدی آزمودنی ها قبل از مطالعه در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت, اما پس از مداخله درصد افزایش نسبی نمره خودکارآمدی بالینی کل (0/001>p) و ابعاد آن شامل بررسی (0/005=p), تشخیص (0/002=p), اجرا (0/005=p)و ارزشیابی (0/001>p)در گروه مداخله بیش از گروه کنترل بود. نتیجه گیری: اجرای فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی منجر به افزایش خودکارآمدی فراگیران در عملکرد بالینی می شود. با توجه به دسترسی آسان فراگیران به تلفن همراه, استفاده از این شیوه "با استفاده از نرم افزار مبتنی بر تلفن همراه" در آموزش دانشجویان پرستاری توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رنجبردلبر، مینا، حسن وند، شیرین، طولابی، طاهره، ابراهیم زاده، فرزاد، و گله دار، نسرین. (1397). اثربخشی اجرای فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی با تلفن همراه بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری در کارورزی مراقبت ویژه. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(4 )، 3-11. SID. https://sid.ir/paper/390482/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبردلبر مینا، حسن وند شیرین، طولابی طاهره، ابراهیم زاده فرزاد، گله دار نسرین. اثربخشی اجرای فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی با تلفن همراه بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری در کارورزی مراقبت ویژه. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(4 ):3-11. Available from: https://sid.ir/paper/390482/fa

    IEEE: کپی

    مینا رنجبردلبر، شیرین حسن وند، طاهره طولابی، فرزاد ابراهیم زاده، و نسرین گله دار، “اثربخشی اجرای فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی با تلفن همراه بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری در کارورزی مراقبت ویژه،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 4 ، pp. 3–11، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390482/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button