مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

298
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی و مولفه های رفتار آوایی در سازمان های آموزشی با نگرشی بر آموزه های نهج البلاغه

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, شناسایی مبانی و مولفه های اثرگذار بر بروز رفتار آوایی از دیدگاه امام علی (ع) درقالب یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بوده است. چرا که رفتار آوا به معنای بیان دیدگاه های مغایر با وضع موجود و مشارکت در فرایند تصمیم گیری ها, در دستیابی به اهداف سازمانی و بالندگی سازمان های آموزشی نقش مهمی ایفا می کند. بدین منظور پس از بررسی ادبیات نظریه رفتار آوایی, ابتدا مولفه های بروز رفتار آوا شناسایی شد, سپس با روش تحلیل مضمونی ازطریق نمونه گیری هدفمند, گفتارهای امام علی (ع) در نهج البلاغه, در شبکه ای از مفاهیم ترسیم شد و مضامین مهم تر در جایگاه مرکزی قرار گرفت و سایر مضامین, پیرامون این مضامین اصلی سازمان یافت. براساس یافته ها, باور به محوریت الهی, نیک سرشتی انسان, آزادمنشی انسان و نیز باور به حیات اخروی در زمره مهم ترین مبانی اسلامی اثرگذار در این رویکرد شناسایی شد و خوانش اسلامی این نظریه را از رهیافت های فردگرایانه غربی, متمایز کرد. دراین راستا بر سبک رفتار مشارکتی اسلامی با مولفه های تقویت همدلی, مسیولیت پذیری, نظارت اجتماعی و انصاف ورزی نیز تاکید شد. از این رهگذر, تشویق کارکنان در سازمان های آموزشی به تبادل نظر با مدیران و ایجاد فضایی برای طرح و اشتراک گذاری ایده ها و تعدیل نظرات بدون هرگونه تبعات منفی, امری بایسته محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محصص، مرضیه. (1399). مبانی و مولفه های رفتار آوایی در سازمان های آموزشی با نگرشی بر آموزه های نهج البلاغه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8(15 )، 29-52. SID. https://sid.ir/paper/390864/fa

    Vancouver: کپی

    محصص مرضیه. مبانی و مولفه های رفتار آوایی در سازمان های آموزشی با نگرشی بر آموزه های نهج البلاغه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1399؛8(15 ):29-52. Available from: https://sid.ir/paper/390864/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه محصص، “مبانی و مولفه های رفتار آوایی در سازمان های آموزشی با نگرشی بر آموزه های نهج البلاغه،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 8، no. 15 ، pp. 29–52، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390864/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button