مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معرفت شناسی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) با تاکید بر دلالت های تربیتی آن

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 30

کلیدواژه

امام علی(ع)Q2

چکیده

 هدف این پژوهش, معرفت شناسی از دیدگاه امام علیه السلام باتاکیدبر دلالت های تربیتی آن, درقالب مراتب, منابع, ابزار, موانع و پیامدهای معرفت همچنین شرایط علی و واسطه ای و راهبردهای کسب معرفت از دیدگاه امام علی(ع) و تبیین دلالت های تربیتی آن است. درراستای دستیابی به این هدف, هشت سوال طراحی شد. روش این پژوهش, روش نظریه پردازی داده بنیاد و مواد و محتوای این تحقیق کتاب های ارزشمند نهج البلاغه, غررالحکم و سایر منابع روایی شیعه دربردارنده سخنان آن حضرت بود. نتایج و یافته های پژوهش نشان داد که شرط علی کسب معرفت «هدایت الهی»؛ شرط میانجی آن «تقوای الهی»؛ مراتب معرفت شامل: «شک, ظن و یقین»؛ منابع معرفت شامل «وحی و الهام, عقل, قلب, فطرت, آیات آفاقی (طبیعت) آیات انفسی (انسان) و تاریخ» و ابزار معرفت شامل: «تدبر در قرآن, خردورزی (تعقل/ تفکر), حس, کشف و شهود, عبرت گیری و تاسی به سیره اهل بیت» است. همچنین موانع معرفت شامل: «پیروی از هوای نفس, دنیاپرستی, محبت غیر خدا, شهوت پرستی, آرزوهای طولانی, اطاعت از فاسقان و هم نشینی با آنان, مزاح و شوخی بیجا و بیش ازحد, عجب و خودپسندی, فتنه, طمع, فقر, وسوسه های شیطانی, خشم و غضب, جدل, به کارنبستن علم, غرور, کوته بینی و شبهه» و پیامدهای معرفت شامل: «تمیز حق از باطل, برخورداری از اجر شهید, کسب ایمان, حفظ دین, زهد, کسب فضیلت, کسب بصیرت, کسب معنویت, حکمت, آگاهی به زمان خویش, خداشناسی و آمرزش» و راهبردهای توسعه معرفت شامل: «اخلاص, ایثار, سیر درآیات آفاقی (طبیعت) و آیات انفسی (خودشناسی), ذکر و یاد خدا, تزکیه نفس و تجربه» است. نتایج و یافته های پژوهش نشان داد که دلالت های تربیتی مناسب معرفت شناسی از دیدگاه امام علی(ع) در بعد اهداف تربیت شامل «قرب الهی» به عنوان هدف آرمانی, چهار هدف کلی و تعدادی اهداف فرعی همچنین روش ها و موضوعات تربیتی مناسب با آن بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایت، غلامحسین، و رضایت، فاطمه. (1399). معرفت شناسی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) با تاکید بر دلالت های تربیتی آن. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 28 (دوره جدید)(46 )، 5-30. SID. https://sid.ir/paper/391012/fa

    Vancouver: کپی

    رضایت غلامحسین، رضایت فاطمه. معرفت شناسی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) با تاکید بر دلالت های تربیتی آن. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛28 (دوره جدید)(46 ):5-30. Available from: https://sid.ir/paper/391012/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین رضایت، و فاطمه رضایت، “معرفت شناسی از دیدگاه امام علی (علیه السلام) با تاکید بر دلالت های تربیتی آن،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 28 (دوره جدید)، no. 46 ، pp. 5–30، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391012/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button