مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

224
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاستگذاری سینمای پس از انقلاب با تاکید بر سیاست های بنیاد سینمایی فارابی)

صفحات

 صفحه شروع 252 | صفحه پایان 271

چکیده

 نظریه سینمای دولتی ایران بیانگر نحوه مواجهه دولت جمهوری اسلامی با رسانه سینماست؛ رسانه ای که رهبران انقلاب از همان ابتدا با تاکید بر اهمیت آن, «تغییر فرم» آن را در حکومت اسلامی وعده دادند و خواستار نظارت و دخالت دولت در آن شدند. با تاسیس «بنیاد سینمایی فارابی» در سال 1362, این خواسته محقق و از آن تاریخ, سینمایی که دولت خواهان تولید و توزیع آن بود, با اعمال سیاست های سینمایی فارابی و هدایت و حمایت این «بنیاد» شکل گرفت. در این پژوهش تلاش شده تا سیاستگذاری های سینمایی «بنیاد سینمایی فارابی», نوع سینمای مورد هدایت و حمایت بنیاد و نیز روایت سیاستگذاران سینما و مدیران فارابی در پنج دولت بعد از انقلاب, با رویکرد نهادگرایی تاریخی و روش «تحلیل روایت», در سه بخش تولید فیلم, نمایش آن و جشنواره فیلم فجر شناسایی و تحلیل شود. یافته های این تحقیق نشان می دهد سیاستگذاران و مدیران بنیاد سینمایی فارابی از زمان تاسیس تاکنون در اندیشه تولید فیلم ایرانی و ایجاد سینمای ملی بوده اند اما هرکدام با برداشتی خاص و متفاوت از رسانه سینما و مفهوم سینمای ملی و مخاطبان آن, اقدام به سیاستگذاری در سینما و ایجاد نظام خاص تولیدوتوزیع فیلم در ایران کرده اند. بر مبنای این تحقیق, سیاستگذاران سینمای ایران فهم یکسانی از اینکه کدام نوع سینما می تواند در خدمت مردم و انقلاب باشد, ندارند. آنها همچنین در مواجهه با منتقدان خود توافقی در تعریف مشترک از فرهنگ, ارزش, مردم, سینمای ملی و منافع ملی ندارند, از این رو برای اثبات حقانیت خود دایم در نزاع ارزشی با همدیگرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدزاده، مصطفی، و آشنا، حسام الدین. (1399). نظریه سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاستگذاری سینمای پس از انقلاب با تاکید بر سیاست های بنیاد سینمایی فارابی). مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 10(34 )، 252-271. SID. https://sid.ir/paper/391568/fa

    Vancouver: کپی

    اسدزاده مصطفی، آشنا حسام الدین. نظریه سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاستگذاری سینمای پس از انقلاب با تاکید بر سیاست های بنیاد سینمایی فارابی). مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)[Internet]. 1399؛10(34 ):252-271. Available from: https://sid.ir/paper/391568/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی اسدزاده، و حسام الدین آشنا، “نظریه سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاستگذاری سینمای پس از انقلاب با تاکید بر سیاست های بنیاد سینمایی فارابی)،” مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی(مطالعات راهبردی جهانی شدن)، vol. 10، no. 34 ، pp. 252–271، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391568/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button