مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

730
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ظرفیت نظریه میدان برای توسعه الگوهای تحلیلی در عرصه آموزش عالی زمینه توسعه الگو: منش یابی اعضای هیات علمی در قبال طیف های تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 283 | صفحه پایان 314

چکیده

 هدف معرفی ظرفیت بالای نظریه میدان برای توسعه الگوهای مفهومی و تحلیلی در عرصه آموزش عالی بوده است. در این راستا تلاش گردیده با بهره گیری از چهارچوب روش شناختی پیر بوردیو, یک پژوهش دو سطحی انجام شود. این دو سطح عبارت بوده اند از: الف-توسعه یک الگوی تشخیصی (مفهومی-تحلیلی) برای شناسایی منش (عادت واره) اعضای هیات علمی در قبال تفاوت های یادگیری دانشجویان (پژوهش سطح اول). ب-اجرای الگو (پژوهش سطح دوم). مواد و روش ها: روش پژوهش در سطح اول, نظریه پردازی در چهارچوب نظریه میدان و در سطح دوم از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش در سطح دوم تحقیق, شامل اعضای هیات علمی دانشگاه های علم و صنعت ایران, علم و فناوری مازندران و صنعتی اراک, مجموعا 480 نفر بوده است. اعتبارسنجی الگو از طریق مصاحبه با خبرگان به صورت حضوری (نیمه ساختاریافته) و پیمایش نظر اعضای جامعه آماری در مورد سوالات پژوهش از طریق پرسشنامه صورت پذیرفته است. پاسخ های دریافتی با مقیاس افتراق معنایی, مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها: طبق مدل حاصل از پژوهش, منش هر عضو هیات علمی در قبال تفاوت های یادگیری با سنجش نگرش وی در دو بعد؛ "اعتقاد به تفاوت در نیازهای آموزشی" و "تمایل نسبی به حمایت از طیف میانی, ممتاز یا ضعیف", قابل مدلسازی است. بر این اساس, می توان اعضای هیات علمی را به سه گروه "یکسان نگر", "ممتازگرا" و "ضعیف گرا" طبقه بندی نمود. بحث و نتیجه گیری: موفقیت در توسعه و کاربرد یک مدل مفهومی-تحلیلی تحت پارادایم نظریه میدان در این پژوهش نشان داد که چهارچوب روش شناختی بوردیو در عرصه نهادهای آموزش عالی (دانشگاه ها) هم چون دیگر عرصه های اجتماعی از ظرفیت بالایی برای مدلسازی های رفتاری-اجتماعی برخوردار است. پیام این مقاله به نظریه پردازان و دانشجویان دکتری حوزه علوم تربیتی این است که می توان به جای استفاده از روش شناختی سازمان و رفتار سازمانی, با بهره گیری از روش شناختی نظریه میدان, در عرصه آموزش عالی به شیوه نوینی از الگوپردازی برای تحلیل رفتارها و وقایع اجتماعی پرداخت. هم چنین به لحاظ اجرایی می توان بکارگیری مدل پیشنهادی این مقاله در شناخت منش اعضای هیات علمی در قبال تفاوت های یادگیری را به پژوهشگران کاربردی و دانشجویان کارشناسی ارشد توصیه نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نامنی، احمد، فتحیان، محمد، و داناطوسی، مهدی. (1399). ظرفیت نظریه میدان برای توسعه الگوهای تحلیلی در عرصه آموزش عالی زمینه توسعه الگو: منش یابی اعضای هیات علمی در قبال طیف های تحصیلی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 13(1 (پیاپی 24) )، 283-314. SID. https://sid.ir/paper/392200/fa

    Vancouver: کپی

    نامنی احمد، فتحیان محمد، داناطوسی مهدی. ظرفیت نظریه میدان برای توسعه الگوهای تحلیلی در عرصه آموزش عالی زمینه توسعه الگو: منش یابی اعضای هیات علمی در قبال طیف های تحصیلی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1399؛13(1 (پیاپی 24) ):283-314. Available from: https://sid.ir/paper/392200/fa

    IEEE: کپی

    احمد نامنی، محمد فتحیان، و مهدی داناطوسی، “ظرفیت نظریه میدان برای توسعه الگوهای تحلیلی در عرصه آموزش عالی زمینه توسعه الگو: منش یابی اعضای هیات علمی در قبال طیف های تحصیلی،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 24) ، pp. 283–314، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392200/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button