Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

811
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

742
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش هوش معنوی بر سازگاری و مسئولیت پذیری و قانون مندی دانش آموزان پسر 14-16 ساله

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 155

چکیده

 زمینه و هدف راهکارهای مختلفی در جهت بهبود سازگاری, مسیولیت پذیری و قانون مندی دانش آموزان پیشنهاد شده است که یکی از این راهکارها, آموزش هوش معنوی می باشد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش هوش معنوی بر سازگاری, مسیولیت پذیری و قانونمندی دانش آموزان 16-14 ساله بود. روش و مواد روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون, پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر 16-14 ساله شهرستان تالش در سال 97-1396 به تعداد 700 نفر بودند, که از میان آنها 108 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه, هر گروه 54 نفر قرار گرفتند و آموزش هوش معنوی برای گروه آزمایش اجرا شد در حالی که برای گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت. ابزار گردآوری داده ها, سه پرسشنامه مسیولیت پذیری, قانونمندی و سازگاری اجتماعی بود. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و نرم افزار SPSS-22 صورت گرفت. یافته ها بعد از آموزش هوش معنوی میانگین (انحراف معیار) قانونمندی افزایش یافته و از (6) 1/30 در پیش آزمون به (2/7) 35 در پس آزمون رسید (001/0>P). همچنین بعد از مداخله, میانگین (انحراف معیار) مسیولیت پذیری افزایش یافته و از 4/52 (4/9) در پیش آزمون به 6/70 (3/12) در پس آزمون رسید (01/0>P). میانگین (انحراف معیار) سازگاری اجتماعی نیز بعد از آموزش هوش معنوی افزایش یافت و از 2/70 (6/11) در پیش آزمون به 1/81 (5/15) در پس آزمون رسید (001/0>P). نمرات مشارکت کنندگان گروه گواه در پس آزمون نسبت به پیش آزمون هیچ یک از متغیرهای پژوهش تفاوتی نشان نداد. نتیجه گیری مطالعه نشان داد که آموزش هوش معنوی موجب افزایش سازگاری, مسیولیت پذیری و قانونمندی دانش آموزان شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تیزروطولی، فیروز، موسی زاده، توکل، و کاظمی، رضا. (1399). تاثیر آموزش هوش معنوی بر سازگاری و مسئولیت پذیری و قانون مندی دانش آموزان پسر 14-16 ساله. سلامت اجتماعی، 7(2 )، 146-155. SID. https://sid.ir/paper/392252/fa

    Vancouver: کپی

    تیزروطولی فیروز، موسی زاده توکل، کاظمی رضا. تاثیر آموزش هوش معنوی بر سازگاری و مسئولیت پذیری و قانون مندی دانش آموزان پسر 14-16 ساله. سلامت اجتماعی[Internet]. 1399؛7(2 ):146-155. Available from: https://sid.ir/paper/392252/fa

    IEEE: کپی

    فیروز تیزروطولی، توکل موسی زاده، و رضا کاظمی، “تاثیر آموزش هوش معنوی بر سازگاری و مسئولیت پذیری و قانون مندی دانش آموزان پسر 14-16 ساله،” سلامت اجتماعی، vol. 7، no. 2 ، pp. 146–155، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا