مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

937
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تحلیلی بر محرک کنش با رویکرد مقایسه ای بین دیدگاه های جامعه شناسان غربی و اسلام (عنوان عربی: دراسة تحلیلة مقارنة بین آراء علماء الاجتماع الغربیین والمسلمین حول محرک التفاعل)

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 48

کلیدواژه

نظریه کنشی اسلام (کلیدواژه عربی: التفاعلQ2
نظریة التفاعل الإسلامیة)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:امروزه طرح گسترده مباحثی چون بومی سازی و اسلامی سازی دانش, ضرورت استخراج و تبیین دیدگاه اسلام درباره مسائل اساسی علوم انسانی از جمله جامعه شناسی را بیش از پیش نمایان ساخته است. اما درتبیین علوم انسانی اسلامی, دو شیوه هست: اول نفی مطلق دستاوردهای کنونی و پایه ریزی پارادایم جدید علمی؛ دوم استفاده از علوم موجود وپالایش و تکمیل آن با بهره گیری از آموزه های اسلام.این مقاله, با روش اسنادی بر مبنای رهیافت دوم و با رویکرد مقایسه ای که از روش های اصلی تحقیقات در علوم اجتماعی است, مفهوم کنش را در آرای اندیشوران شاخص غربی بررسی, و نظر قرآن و روایات را در این باره شرح داده, به مقایسه تطبیقی آنها پرداخته است. اسلام برخلاف اغلب نظریات غربی, که به نوعی تحلیل دو متغیره و یک بعدی در این خصوص پرداخته اند, با تحلیل همه جانبه از موضوع کنش, به ابعاد روانی, جسمی, طبیعی و اجتماعی در صدور کنش اشاره نموده و پنج رکن اصلی کنش را کنشگر, آزادی, فرصت, امکانات و انگیزه (نیت) دانسته است.   چکیده عربی:لقد ظهرت مباحث واسعة الیوم أکثر من أی وقت مضی, حول المسائل الأساسیة للعلوم الإنسانیة بما فی ذلک علم الاجتماع, کتأصیل العلم وأسلمته وضرورة استکشاف آراء الإسلام وبیانها. هناک منهجان لبیان العلوم الإنسانیة, الأول نفی جمیع الإنجازات الحالیة وتأسیس مهنجیة علمیة جدیدة, والثانی الاستفادة من العلوم الموجودة وتصفیتها وإکمالها اعتمادا علی التعالیم الإسلامیة.قام الباحث فی هذه المقالة بدراسة مفهوم التفاعل فی آراء أبرز العلماء الغربیین وذکر رأی القرآن الکریم والروایات فی هذا المضمار ثم أجری مقارنة تطبیقیة بینهما وذلک وفق منهج وثائقی علی أساس المنهج الثانی المذکور أعلاه وباعتماد الأسلوب المقارن الذی یعد أحد الأسالیب الأساسیة فی بحوث العلوم الاجتماعیة. إن التعالیم الإسلامیة قد طرح تحلیلا ذا متغیرین وبعد واحد فی هذا المجال علی خلاف معظم النظریات الغربیة, إذ من خلال تحلیله الشامل لموضوع التفاعل أشار إلی الأبعاد النفسیة والجسمانیة والطبیعیة والاجتماعیة فی صدوره, اعتبر له خمسة أرکان أساسیة هی المتفاعل والحریة والفرصة والإمکانیات والدافع (النیة).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میرسپاه، اکبر، حقیقتیان، منصور، و صادقی امینی، محسن. (1391). عنوان فارسی: تحلیلی بر محرک کنش با رویکرد مقایسه ای بین دیدگاه های جامعه شناسان غربی و اسلام (عنوان عربی: دراسة تحلیلة مقارنة بین آراء علماء الاجتماع الغربیین والمسلمین حول محرک التفاعل). معرفت فرهنگی اجتماعی، 3(2 (پیاپی 10))، 27-48. SID. https://sid.ir/paper/394129/fa

    Vancouver: کپی

    میرسپاه اکبر، حقیقتیان منصور، صادقی امینی محسن. عنوان فارسی: تحلیلی بر محرک کنش با رویکرد مقایسه ای بین دیدگاه های جامعه شناسان غربی و اسلام (عنوان عربی: دراسة تحلیلة مقارنة بین آراء علماء الاجتماع الغربیین والمسلمین حول محرک التفاعل). معرفت فرهنگی اجتماعی[Internet]. 1391؛3(2 (پیاپی 10)):27-48. Available from: https://sid.ir/paper/394129/fa

    IEEE: کپی

    اکبر میرسپاه، منصور حقیقتیان، و محسن صادقی امینی، “عنوان فارسی: تحلیلی بر محرک کنش با رویکرد مقایسه ای بین دیدگاه های جامعه شناسان غربی و اسلام (عنوان عربی: دراسة تحلیلة مقارنة بین آراء علماء الاجتماع الغربیین والمسلمین حول محرک التفاعل)،” معرفت فرهنگی اجتماعی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 10)، pp. 27–48، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button